زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

ابن سینا

ابن سینا از کودکی به خواندن کتاب دلبستگی بسیار یافت.در16 سالگی در پزشکی سرآمد شد هنور به 25 سالگی نرسیده بود که در همه علوم و فنون زمان خویش به مرحله استادی رسید.درهمه احوال بی آن که به کتابی مراجعه کند روزی پنجاه ورق می نوشت،تعداد تالیفاتش را بیش از دویست جلد گفته اند. کتاب های عظیم و پر ارزش قانون و شفا را پدید آورد که نظرات گذشتگان و تجارب خویش را در آن ها گنجانیده است.

بسیاری ازآراء و نظریات علمی دیگر وی هنوز امروزه مورد قبول و توجه است .

 

در این جا نگاهی گذرا داریم  به فصول سال و آب و هوا و تاثیرات آن بر تندرستی انسان که در کتاب قانون مورد بررسی قرار گرفته شده است.

بهار:

مساعدترین فصل هاست با این حال می توان برخی از ناراحتی ها را درآن تشخیص داد: گروه بیماری های زمستانی چون تورم مثانه و بیماری های حلق و بینی (غشاء کاذب ،خناق و ...) و تورم دوشاخه قصیه الریه و سرفه با خلط خونین. این فصل برای کودکان مساعد است.

تابستان:

در این فصل گرما خلط های بدن را تحلیل می برد و بدین سبب از فعالیت های داخلی شخص می کاهد(احتمالا اشاره به کاهش آب بدن در اثر شدت گرماست).

خون و بلغم کاهش می یابد و صفرا افزایش، بیماری های این فصل عبارت است از کم خونی به علت کاهش عناصرخون، ضعف عمومی بدن، پیدایش زخم های چرکین گسترده،ورم امعاء ، استسقاء، تب و بیماری های گوش و ورم ملتحمه و شیوع بیماری هایی چون آبله، سرخک و باد سرخ.

این فصل برای سالخوردگان مساعد است.

پاییز:

در این فصل به علت تغییرات دفعی درجه حرارت و مصرف بیش از حد میو ها و خوراکی های ناسالم ، انسان در معرض بیماری های متعددی قرار می گیرد از قبیل: جرب، تب، ورم پسرز ،باد مفاصل، سیاتیک، اورام مثانه، اورام مجاری ادرار، اورام امعاء و کرم های روده ای

پاییز برای جراحت های ریوی سل نامساعد است و ممکن است ان را آشکار سازد. این فصل در اغاز برای سالخوردگان مساعد و در پایان نامساعد است.

زمستان:

فصلی است برای هاضمه سازگار ولی می توان درمعرض ناراحتی های ناشی ازافراط در تغذیه قرار داد.

بیماری های زمستانی اصلا بیماری های بلغمی است. اغلب زکام ایجاد می شود که گاهی شدت می یابد و تبدیل به ذات الریه می شود. از دیگر بیماری های این فصل ورم حلق و دردهای حنجره ای و درد های عصبی پهلو و پشت و دیگر ناراحتی های عصبی ،سر درد مزمن و حتی سکته ناقص و اغماء است.

این فصل برای سالخوردگان نا مساعد است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد