زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

گیاهان یکدیگر را با خبر می‌کنند

ایرنا-تازه ‌ترین نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که گیاهان این قابلیت و توانایی را دارند که یکدیگر را از وجود دشمن با خبر کنند. این تحقیق در گروه گیاهشناسی دانشگاه اصفهان  انجام گرفته و نتایج آن در معتبرترین مجله‌های علمی، پژوهشی جهان از جمله " "Biological controlو " "Appl.Entomologyبه چاپ رسیده است.

سرپرست تیمی که این تحقیق را انجام داده است، گفت: بر اساس این تحقیق گیاهان هنگامی که از طرف حشرات گیاه‌خوار از جمله کنه یا شته مورد حمله قرار می‌گیرند، یکدیگر را از وجود دشمن مشترک آگاه می‌سازند.

دکتر "احمد عاشوری" روز شنبه 30 فروردین  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زبان مشترک گیاهان، ساطع کردن بو و برجای گذاشتن مواد شیمیایی هنگام مواجهه با دشمن است.

به گفته او گیاهان همچنین قادرند بویی از خود منتشر کنند که باعث جلب شکارگر- های حشرات گیاه‌خوار شود. به طور مثال، هنگامی که آفتهایی نظیر شته یا کنه بر روی گیاه لوبیای سبز قرار می‌گیرد، گیاه از طریق بزاق دهان آنها، متوجه حضورشان شده و از خود بویی متصاعد می‌کند که ضمن اطلاع به دیگر گیاهان هم نوع، "سن اوریوس" را که از صیادان این حشرات هستند به طرف خود جلب می‌کند.

عاشوری گفت این تحقیق بیانگر آن است که گیاهان خود دارای شعور هستند و می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی افزود از نتایج این تحقیق می‌توان در برنامه‌های کنترل آفات استفاده کرد و به عنوان مثال با پخش این بو قبل از هجوم آفات به گیاهان، ضمن کاهش مصرف سموم شیمیایی، زمینه رشد هرچه بیشتر حشرات مفید را فراهم ساخت.

عاشوری که ریاست اداره پژوهش دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی "پردیس" کرج را نیز به عهده دارد یادآور شد: تحقیقات این گروه برروی جنبه‌های مختلف "رایحه‌های القایی گیاهان" ادامه دارد.

این طرح تحقیقاتی توسط یک تیم هشت نفره به مدت دو سال در گروه گیاه پزشکی آزمایشگاه اکولوژی و رفتارشناسی حشرات دانشگاه تهران که در پردیس کرج واقع است به نتیجه رسیده است

تغذیه ی سالم

 

برای تغذیه سالم سه کلمه را باید به خاطر سپرد: ترتیب، تنوع، تناسب

 

ترتیب: یعنی از مواد موجود در پایین هرم تغذیه باید بیشتر مصرف کرد. پس غذای اصلی باید شامل نان، برنج، ماکارونی، میوه و سبزی باشد و قند و چربی کمتر از همه مصرف شود.

 

تنوع: یعنی از همه مواد موجود در هرم تغذیه باید مصرف شود و غذا متنوع باشد و هیچ یک از طبقات هرم حذف نشود.

 

تناسب: یعنی تغذیه باید با سن و شرایط جسمی و فعالیت بدنی فرد متناسب باشد. مثلا زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان، انرژی و پروتئین بیشتری نیاز دارند و مجازند از قندها و چربی ها و گوشت و حبوبات بیشتری در رژیم روزانه خود استفاده کنند.

 

چند توصیه:

 

1- مصرف غذاهای چرب، شور، شیرین و گوشتی را بشدت کاهش دهید.

 

2- در هر سه وعده غذایی از انواع میوه ها و سبزیها مصرف کنید، به طوری که روزانه بیش از نیم کیلوگرم میوه و سبزی در رژیم شما باشد. (وجود الیاف طبیعی در میوه و سبزیجات باعث می شود که مواد سرطانزا و زیان آور براحتی از بدن دفع شود و کار کرد دستگاه گوارش بصورت مطلوب باشد و از سرطان و سکته قلبی پیشگیری شود).

 

3-از افزایش وزن خود جلوگیری کنید. برای کاهش وزن آنچه مهم تر از خوردن است فعالیت بدنی و ورزش مناسب و مداوم است.

 

4- از مصرف گوشت قرمز بکاهید و از حبوبات به عنوان جایگزین گوشت استفاده کنید و هفته ای حداقل دو بار ماهی مصرف کنید. گوشت مرغ، بهتر از گوشت قرمز است.

 

5- مصرف چربی را به حداقل برسانید، روغن حیوانی مصرف نکنید و به جای آن از روغن نباتی مایع استفاده کنید، مصرف کره حیوانی را به حداقل برسانید و آنرا با کره گیاهی جایگزین کنید.

 

6-از مواد غذایی محتوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس و سس ها کمتر استفاده کنید. همچنین نوشابه های گازدار را کمتر مصرف کنید.

 

7- ترشی جات و خیار شور مصرف نکنید و به جای آن سالاد مصرف کنید.

 

8-روزانه مصرف دو لیوان شیر کم چربی و لبنیات (ماست) برای جلوگیری از پوکی استخوان و حفظ سلامت بخصوص برای افراد مسن ضروری است.

 

9- هر روز آب کافی بنوشید تا به بیماری سنگ کلیه مبتلا نشو ید.

 

عوامل مهم بروز سکسکه و راه درمان آن

 

 سکسکه زمانی شروع می‌شود که یک گرفتگی و اسپاسم عضلانی باعث منقبص شدن ماهیچه دیافراگم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دیافراگم یک صفحه بزرگ عضلانی است که حفره سینه را از حفره شکمی جدا می‌کند.

این اسپاسم باعث به درون کشیده شدن تنفسی می‌شود که ناگهان با بسته شدن تارهای صوتی، متوقف می‌شود. این بسته شدن ناگهانی باعث تولید صدای سکسکه می‌شود.

 

چه عاملی باعث بروز سکسکه می‌شود؟

معده خیلی پر و انباشته می‌تواند باعث حمله‌های سکسکه شوند که به طور غیر ارادی بروز می‌کنند. پر شدن معده در شرایط زیر امکان‌پذیر است:

خوردن بیش از حد غذا و با سرعت

به درون کشیدن هوای بیش از اندازه

سیگار کشیدن

تغییر ناگهانی در دمای معده مانند نوشیدن مایعات سرد بلافاصله بعد از نوشیدن یک نوشیدنی داغ.

فشار روحی و یا هیجان زدگی احساسی.

 

سکسکه چه مدت طول می‌کشد؟

سکسکه معمولا بین چند دقیقه تا چند ساعت متوقف می‌شود. سکسکه‌ای که بیش از 48 ساعت به طول انجامد سکسکه پیوسته نامیده می‌شود و اگر بیش از یک ماه ادامه پیدا کند به سکسکه لاعلاج معروف است .

این مورد اخیرا اگر چه بسیار نادر است اما به هر حال می‌تواند باعث خستگی شدید، فقدان خواب و کاهش وزن شود. سکسکه پیوسته، سکسکه لاعلاج هر دو می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر برای سلامتی باشند و باید از سوی یک متخصص مورد آزمایش قرار گیرند.

 

عوامل شناخته شده بسیاری برای بروز سکسکه‌های پیوسته و لاعلاج وجود دارند که عبارتند از:

ناراحتی‌ها و مشکلات مربوط به سیستم اعصاب مرکزی از قبیل سرطان، عفونت‌ها، سکته مغزی و یا جراحت.

مشکلات ناشی از عوامل و کارکردهای شیمیایی که در بدن بروز می‌کنند ( مانند مشکل متابولیکی) که از انواع آن‌ها می‌توان به کاهش عملکرد کلیه یا تنفس سریع اشاره کرد.

تحریک‌پذیری اعصاب در مغز، گردن و سینه

بیهوشی یا جراحی.

مشکلات بهداشت روانی

 

راه درمان سکسکه چیست؟

بیشتر حملات سکسکه ظرف چند دقیقه یا چند ساعت پس از شروع به خودی خود از بین می‌روند و نیازی به درمان ندارند.

به علاوه روش‌های خانگی بسیاری برای متوقف کردن سکسکه وجود دارد. اکثر این روش‌ها شامل افزودن سطح دی‌اکسید کربن در خون است که معمولا سکسکه را متوقف می‌کند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

نگه داشتن تنفس و شمارش آرام تا عدد 10.

تنفس مکرر در یک کیسه یا نایلون برای مدتی محدود.

سرکشیدن سریع یک لیوان آب سرد.

خوردن یک قاشق چایخوری شکر یا عسل.

اما درمان سکسکه‌های پیوسته و لاعلاج بستگی به عامل به وجود آورنده آن دارد که ممکن است شامل مصرف دارو، طب سوزنی و یا حتی هیپنوتیزم شود. گاهی ممکن است قبل از به کنترل در آوردن این نوع سکسکه‌های دایمی از چندین روش درمانی استفاده شود.

انواع مختلف گیاهان

یک گردش کوتاه در داخل جنگل‌ها یا مزارع هنگام تابستان یا پاییز، اختلافات وسیعی را از نظر شکل و ساختمان در گیاهان آشکار می‌سازد بعضی، درختانی مرتفع هستند، عده‌ای علفهایی کوتاه هستند. بعضی گلهای زیبا دارند و بذر تولید می‌کنند. حال آنکه عده‌ای، نظیر سرخس ها  به هیچ وجه تولید گل نمی‌کنند. اما به‌وسیله ساختمانهایی بسیار کوچک به نام هاگ تکثیر می‌شوند. بعضی روی زمین و بعضی در آب زندگی می‌کنند این اختلافات وسیع باعث شد که گیاه‌شناسان گیاهان را در گروههای مختلفی تقسیم کنند. بر اساس شباهتها و یا روابط بنیانی تمام گیاهان به چند گروه بزرگ تقسیم می‌شوند.

در میان گیاهان با حداقل تفکیک ساختمانی، باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبکها قرار دارند. این گیاهان دارای ریشه‌ها، ساقه‌ها یا برگهای حقیقی نیستند. تنه این نوع گیاه با ساختمان نسبتاً ساده، تالاموس نامیده می‌شود.

ساده‌ترین این گیاهان، باکتریها هستند که اکثرا تک‌یاخته‌ای هستند. عده‌ای از این باکتریها موجب امراض سخت در انسان و حیوان و گیاه می‌شوند ولی بسیار دیگر برای انسان مفید هستند.

قارچها مانند باکتریها تماما فاقد رنگیزه‌های کلروفیل سبز که لازمه زندگی مستقل هستند هستند و از این رو باید غذای خود را از موجودات دیگر به دست می‌آورند برخی قارچها سبب امراض انسانی و حیوانی می‌شوند و بسیاری نیز برای انسان نافع‌اند.

 

جلبکها به صورت غوطه‌ور در آب یا در شرایط مرطوب می‌رویند و محتوی رنگیزه ها سبزینه هستند و از این رو گیاهان مستقلی هستند برخی تک سلولی و برخی به صورت کلنی هستند. و پایه غذایی تمام حیوانات آبزی هستند از این رو از اهمیت اقتصادی برخوردارند.

خزه‌ها و پنجه گرگیان، گروهی از گیاهان را تشکیل می‌دهند. که در محلهای مرطوب سراسر جهان می‌رویند و فاقد ریشه، ساقه و برگهای حقیقی هستند.

 

سرخسهای معمولی و دم اسبیان  با داشتن تنه‌های گیاهی کاملاً متمایز از جلبکها و قارچها و پنجه گرگیان و خزه تفاوت دارند و دارای ریشه، ساقه و برگهای حقیق‌اند و سیستم آوندی کاملاً مشخص دارند. ولی به دلیل عدم تولید گل، میوه یا  بذر از گیاهان عالی متمایزند.

 

توسعه یافته‌ترین گیاهان با بزرگ‌ترین تغییرات، گیاهان بذردار هستند. آنها دارای ریشه‌ها، ساقه‌ها و برگهای حقیقی و یک سیستم آوندی کاملاً توسعه یافته هستند هر چند مهم‌ترین صنعت ویژه در مورد آنها این امر است که بذر تولید می‌کنند. اکثر گیاهان زراعی، درختان، درختچه‌ها و گیاهان گلدار به این گروه تعلق دارند. گیاهان بذردار به دو گروه اصلی یعنی بازدانگان و نهاندانگان تقسیم می‌کردند بازدانگان به‌وسیله تولید بذر بدون پوشش مشخص می‌شوند یعنی بذرها در میوه محصور نمی‌شوند.

منبع

منبع:  http://www.daneshjoo.2ir.ir

 

 

 

ویتامین

 

ویتامین ها باعث می شوند بدن از غذاهای مختلف استفاده کند.

 

ویتامین آ: این ویتامین باعث افزایش قدرت بینایی و سلامتی چشم، افزایش قدرت دفاعی بدن ، سلامتی پوست ، رشد دندان ها و استخوان ها می شود.

منابع ویتامین آ:

روغن ماهی ،شیر و گروه لبنیات، هویج، زرده ی تخم مرغ ، زیتون ، آفتابگردان ، جگر ، شلغم ، کدو حلوایی ، خرما ، جوانه گندم ، نارگیل ، کاهو ، اسفناج

 

ویتامین ب1 (تیامین):

این ویتامین باعث افزایش اشتها و  تقویت سیستم عصبی می شود. همچنین به کار منظم قلب ، کمک می کند.

منابع ویتامین ب1:سبوس ، چلتوک ، جوانه گندم ، گوشت ماهی ، گوشت مرغ ، زرده ی تخم مرغ ، کلم ،کاهو ، کنجد ، گردو ، فندق و شلغم

 

ویتامین ب (ریبو فلاوین):

 این ویتامین به سلامت بینایی ،سلامت و شادابی پوست و سو خت و ساز بدن ، کمک می کند.

منابع ریبو فلاوین: گوشت قرمز ، شیر ، ماست ،سبزیجات ، گندم، جو و برنج سبوس دار

 

ویتامین ب3(نیاسین):

این ویتامین به سوخت و ساز بدن ، سلامتی پوست ، دستگاه گوارش و اعصاب کمک می کند.

منابع ویتامین ب3:انواع گوشت ، تخم مرغ ، شیر، بادام زمین ، گندم ، جو و برنج سبوس دار

 

ویتامین ب6 (ثیامین):

 این ویتامین به سوخت و ساز بدن و خون سازی کمک می کند.

منابع ویتامین ب6:گوشت گاو و گوسفند ، گوشت ماهی ، تخم مرغ ، جوانه گندم ،سبوس گندم و چلتوک برنج ، ماءالشعیر ،حبوبات  به خصوص لوبیا سفید ، سیب زمینی ، ذرت ، کلم ، موز ،بادام و گردو

 

ویتامین ب 12:

 این ویتامین به تولید سلول های تازه در بدن و حفظ سلول های عصبی کمک می کند.

منابع ویتامین ب 12:گوشت ، تخم مرغ ، جگر ، دل و قوه ، شیر و پنیر

 

ویتامین ث:

این ویتامین با عث افزایش قدرت بده ، رفع خستگی و تقویت اعصاب می شود . همچنین از سرما خوردگی جلوگیری می کن.

منابع ویتامین ث: انواع مرکبات ، گل کلم، اسفناج ، سیب زمینی، گوجه ، تره ، شاهی ، سبزی تازه و لوبیا

 

ویتامین د:

 به محکم شدن استخوان ها کمک می کند.

منابع ویتامین د: روغن و گوشت ماهی و زرده تخم مرغ، شیر ، جوانه گندم ، کره ، پنیر ، جگر و نور خورشید

 

 

مواد معدنی

 

آهن: کمبود آهن باعث کم خونی ، زرد شدن چهره ، ضغف و خستگی و کاهش رشد بدن  می شود. همچنین روی هوش اثر منفی می گذارد.

 موادی ، که دارای آهن هستند، عبارتند از :

سیب ، زرد آلو، انار ، اسفناج ، پسته ، جگر ، گوشت (مخصوصا گوشت ماهی) ، لیمو ترش ، خرمای تازه ، گندم ، موز ، گلابی ، گیلاس ، لوبیا ، عدس و گوچه فرنگی

 

کلسیم:فراوان ترین ماده ی معدنی در بدن، کلسیم است . ( در بدن هر کس تقریبا 1 کیلو کلسیم وجود دارد.) کلسیم ضربان قلب را تنظیم می کند و به محکم شدن استخوان ها کمک می کند.

کمبود کلسیم باعث پوسیدگی دندان ، سفیدی موها ، شکسته شدن تند تند ناخن ها ، خونریزی از بینی ، پوکی و سستی استخوان ها و در نتیجه کمر درد و پا درد در سن پیری می شود.

موادی که دارای کلسیم هستند ،عبارتند از:

شیر و گروه لبنیات، بادام ، فندق ، سیب ، لوبیا قرمز ، جگر سیاه و سفید و خانواده ی پرتقال وجو دارد.

 

فسفر: بعد از کلسیم ، فسفر فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. در ساختمان تمام سلول ها فسفر وجود دارد. فسفر به محکم شدن استخوان ها کمک و جریان انرژی بدن را تنظیم  می کند و همچنین باعث کاهش درد عضلات می شود.

 موادی ، که دارای فسفر هستند، عبارتند از :

گوشت ، لبنیات ، بادام ، گردو ، فندق و تخم مرغ

 

پتاسیم:گردش خون را تنظیم می کند و فشار خون را پایین می آورد همچنین باعث می شود قلب ، کلیه و سلول های عصبی بهتر کار کنند.

افرادی که دچار حمله قلبی و عصبی می شوند، هنگام اسهال پتاسیم زیادی از بدن دفع می کنند در نتیجه در این مواقع باید غذاهای پتاسیم دار مصرف کنند.

 موادی ، که دارای پتاسیم هستند، عبارتند از :

سیب ، موز ، پرتقال ، نارنج ، لیمو ، انجیر ، نارگیل ، به ، تخم مرغ ، ماست ، زرشک ، سویا و لوبیا سفید

 

 

 

 

تفاوت فیزیولوژی زن و مرد

 

در اندام های بدن دو دسته کار می شناسیم. کار حرکتی و کار حسی.

ما در حرکت و حس اندکی با هم متفاوتیم .به نظر می رسد که در سرعت حرکت و در حساسیت دستگاه های پوستی، خانم ها بیش از آقایان حساسند .

اما با این وجود، ما در حرکات اندام و در کار های فیزیولوژیک قلب با هم تفاوت نداریم.قلب به عنوان یک دستگاه مهم تنها وظیفه اش با فشار فرستادن خون به درون رگ های بدن ماست. در این دستگاه، ضربان قلب خانم ها اندکی کمتر از ضربان قلب آقایان است. در فزیولوژی ریه ها هیچ نوع تفاوتی دیده نمی شود، یعنی در گرفتن یا اندازه گرفتن اکسژین یا دفع دی اکسید کربن خانم ها و ْآقایان با یک دیگر برابرند.

در دستگاه های مصون سازی بدن که از طحال تا غده های لنفاوی در بدن پراکنده، نیز هیچ تفاوت عملکردی یا فزیولوژیکی نمی بینیم.

دردستگاه های گوارشی و دستگاه های ادراری هم تفاوتی وجود ندارد. یک تفاوت مهم در زنان و مردان وجود دارد که توان جسمی زنان و مردان در مقایسه با یکدیگر است. زنان در توان جسمی 12/5  بار برتر از مردان هستند. این کلام به این معنی است مه قلب زنان طولانی تر کار میی کند، ریه زنان عمر بیشتری دارد. در حقیقت هر سلول بدن یک زن، طول عمر بیشتری نسبت به سلول مشابه خود در بدن یک مرد دارد.

به همین دلیل است که زنان دنیا بیش از مردان عمر می کنند و این امتیازی می باشد که خداوند به زنان اعطا کرده است. در واقع مرد موجود ترد و شکننده ای است، مثلا اگر مردی 8 ساعت پشت سر هم سیگار بکشد، به سرعت دچار انفارکتوس خواهد شد، در حالی که خانم ها قدرت تحمل بیشتری دارند.

با این وجود شگفتا، آقایان سیگار می کشند . خانم ها با این قدرت تحمل بالا یا اصلا سیگار نمی کشند یا به ندرت و اندک سیگار می کشند. با کمال تاسف بیشتر معتادان دنیا مردان هستند. میزان درصد زنان معتاد بسیار کمتر از میزان مشابه آن در مردان است.

به نظر می رسد که خانم ها بیش از ان عاقل اند که چیزی را دود کنندو سلامت خود را به خطر اندازندو عمر خود را کوتاه کنند.

یک تفاوت مهم فیزیولوژی زن و مرد با هم ، موضوع حیاتی زایمان است . بارداری از ویژگی های زنان است و تا کنون هیچ نری دیده نشده که وظیفه بار داری و زایمان بر عهده او باشد!

ویروس ها عامل چاقی هستند

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه ویسکانسین ویروس‌ها می‌توانند باعث چاقی انسان شوند.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، این محققان معتقدند چاقی یک بیماری پیچیده مزمن است که فقط مربوط به خوردن غذاهای چاق کننده نیست بلکه حداقل 5نوع ویروس حتی ویروس های سرماخوردگی در ایجاد آن موثرند.

دکتر ویگام استاد این دانشگاه معتقد است آزمایش‌ها روی افراد چاق نشان داده که افراد چاق نسبت به لاغرها دارای آنتی بادیهای ضد ویروس بیشتری هستند، بنابراین می‌توان واکسنی علیه این ویروس ها تهیه کرد. وی در این باره گفت: اگر چه نقش ویروس‌ها و ژن‌ها در چاقی حیوانات و انسان‌ها ثابت شده اما نباید رعایت رژیم غذایی و ورزش را نوعی وقت تلف کردن دانست.

 منبع :ایسکانیوز

 

 

 

ماهی داروی جهانی قلب

 

 روغن ماهی برای بهبود بیماری قلبی بسیار مفید است . روغن ماهی حاوی نوعی چربی بنام چربیهای امگا 3 با خاصیت پائین آوردن تری گلیسیرید خون است . از اینرو توصیه می شود روغن ماهی به رژیم غذایی بیماران قلبی اضافه شود . برخی از خاصیتهای چربیهای امگا 3 عبارتند از:

رقیق کردن خون : این ویژگی روغن ماهی در درمان لختگی خون به کار می آید . به همین دلیل در میان اسکیموها که غذای اصلی آنها ماهی است ، بیماری قلب و عروق کمتر دیده می شود.

کاهش سنتز VLDL : VLDL یکی از انواع کلسترول خون است که مضر می باشد و موجب کاهش تولید HDL که کلسترول مفید خون است می شود. روغن ماهی در کاهش VLDL مؤثر است .

 کاهش چسبندگی پلاکتها : ثابت شده است که روغن ماهی موجب می شود که پلاکتها کمتر به یکدیگر بچسبند و از تولید لخته های پلاکتی داخل رگها جلوگیری می کند

 

تحقیقات نشان داده است که مرگ و میر در میان بیمارانی که از روغن ماهی استفاده می کنند 30 درصد کمتر از کسانی است که آنرا مصرف نمی کنند . همچنین بر اساس تحقیقات ، مصرف روزانه 28 گرم ماهی ، 40 درصد بیماریهای عروق کرونر را که به قلب خون رسانی می کنند و 50 درصد سکته های قلبی را کاهش می دهد . از اینرو توصیه می شود برای پیشگیری از وقوع سکته های مجدد پس از یک سکته یا جلوگیری از عوارض عروقی در بیماران دیابتی ، به طور مرتب ماهی یا روغن ماهی مصرف شود.

 

اما چه نوع ماهی ای مصرف کنیم؟

ماهی های پر چربی مثل قباد ، آزاد ، کولی ، سفید ، ساردین ، تون ، کپور و شاه ماهی برای مصرف بهتر است . ماهی ،  در صورتیکه 2 تا 3 بار در هفته مصرف شود اثرات بسیار مفیدی را در پی دارد.

دانستنیها

 

آیا میدانستی که موشهای صحرایی چنان سریع تکثیر پیدا میکنند ،که در عرض هجده ماه دو موش صحرایی قادرند یک میلیون فرزند داشته باشند.

آیا میدانستی که جنین بعد از هفته هفدهم خواب هم میتواند ببیند.

آیا میدانستی که گربه و سگ هر کدام پنج گروه خونی دارند و انسان چهار گروه.

آیا میدانستی که روباهها همه چیز را خاکستری میبینند.

آیا میدانستی که اسبها در مقابل گاز اشک آور مصون اند.

آیا میدانستی که زرافه ایستاده وضع حمل می‌کند و نوزادش از فاصله 180 سانتی متری به زمین میافتد.

آیا میدانستی که 85% گیاهان در اقیانوسها رشد میکنند.

آیا میدانستی که سریعترین پرنده شاهین است و میتواند با سرعت 200 کیلومتر در ساعت پرواز کند

آیا میدانستی که قدرت بینایی جغد 82 برابر قدرت دید انسان است

آیا میدانستی که در شیلی منطقه ی صحرایی وجود دارد که هزاران سال است در آن باران نباریده است

آیا میدانستی هر 50 ثانیه یک نفر در دنیا به بیماری ایدز مبتلا میشود

آیا میدانستی که وزن اسکلت انسان بالغ سیزده تا پانزده کیلوگرم است

آیا میدانستی که خرس قطبی هنگامی که روی دو پا می‌ایستد حدود سه متر است

آیا میدانستی زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند

آیا میدانستی خرگوش و طوطی تنها حیواناتی هستند که می‌توانند بدون برگشتن اشیاء پشت سر خود را ببینند

آیا میدانستی که اگر همه یخهای قطب جنوب آب شود بر سطح آب اقیانوسها هفتاد متر اضافه می شود و در این صورت یک چهارم خشکیهای کره زمین زیر آب میرود.

آیا میدانستی که کبد یا جگر تنها عضو داخلی بدن است که اگر با عمل جراحی قسمتی از آن برداشته شود دوباره رشد میکند

آیا میدانستی هر عنکبوت تار ویژه خود را دارد و هیچگاه تارهای آنها به هم شبیه نیستند

آیا میدانستی که اگر در یک سال هیچ یک از نسلهای یک جفت مگس نر و ماده از بین نروند ، حجم مگسهای متولد شده با حجم کره زمین برابر میشود

آیا میدانستی که طول قد هر انسان سالم برابر هشت وجب دست خود اوست

آیا میدانستی که سریع ترین عضله بدن انسان زبان است

آیا میدانستی که شبکه چشم 135 میلیون سلول احساس دارد که مسوولیت گرفتن تصاویر و تشخیص رنگها را بر عهده دارد.

آیا میدانستی که بدن انسان پنجاه هزار کیلومتر رشته عصبی دارد.

آیا میدانستی که هشت پا با وجود داشتن بدنی بزرگ میتواند از سوراخی به قطر پنج سانتیمترعبور کند.

آیا میدانستی که تنها موجودی که میتواند به پشت بخوابد انسان است

آیا میدانستی چشم سالم انسان میتواند ده میلیون رنگ را مختلف را ببیند و آنها را از یکدیگر تمیز دهد

 

آیا میدانستی که فیل بالغ در روز بطور متوسط دویست و بیست کیلوگرم غذا و دویست لیتر آب مصرف میکند

آیا میدانستی که اگر زنی به کوررنگی مبتلا باشد، فرزندان پسر او کوررنگ میشوند

آیا میدانستی که همه نوزادان میگو نر متولد می شوند و بعد از چند هفته بخشی از نوزادان به ماده تبدیل می شوند

آیا میدانستی حس بویایی انسان قادر به دریافت وتشخیص ده هزار بوی متفاوت است

آیا میدانستی یک قطره آب دارای یک‌ صد میلیارد اتم است

آیا میدانستی که تعداد افرادی که سالانه از نیش زنبور میمیرند بیشتر از کسانی است که سالانه از نیش مار میمیرند

آیا میدانستی که گرده گل هرگز فاسد نمی شود و از محدود مواد طبیعی است که تا زمان نا محدودی باقی می ماند

آیا میدانستی که حس بویایی خرس تقریبا صد برابر قوی تر از انسان است

آیا میدانستی مغز فیزیکدان نابغه، آلبرت اینشتین پانزده درصد از حجم مغز انسان عادی بزرگتر بود

آیا میدانستی که هنگام صحبت برای بیان هر کلمه هفتاد و دو ماهیچه به کار گرفته می‌شود

آیا میدانستی که اگر تکثیر باکتری تا بیست و چهار ساعت ادامه یابد ، توده دو تنی از یک باکتری بوجود می آید

آیا میدانستی که خرسها موجوداتی چپ دست هستند

آیا میدانستی که هر یک لیتر بنزین معادل بیســــــــت و سه و نیم تــــــــن گیاهان مدفون شده در قرنها پیش است

آیا میدانستی که آلباتوس که یک نوع مرغ دریایی ست بلندترین بالها را دارد فاصله دو نوک بالهای او تا دو متر میرسد و درضمن آنها می توانند در حال پرواز بخوابند

آیا میدانستی 17 هزار نوع زنبور در جهان شناسایی شده است

آیا میدانستی که بلندی شترمرغ به دو متر و نیم و وزنش به 90 کیلو میرسد

آیا میدانستی که لاکپشت در بین جانوران جهان، طولانی ترین عمر را دارد و ممکن است تا150سال عمر کند

آیا میدانستی که باز مهاجر، یا عقاب اردکی، تیز پروازترین پرنده است آنها می تواند دقیقه ای چهار تا هشت کیلومتر پرواز کند

آیا میدانستی که مرغ زرین بال کوچکترین پرنده است وزن نوع سرخ گلوی بالغ آن کمتر از وزن یک دو ریالی است

آیا میدانستی که پروانه هرکول استرالیای که فاصله دو نوک بالهای آن در حالت گسترده سی و پنج سانتی متراست، بزرگترین پروانه جهان است.