زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

گیاهان یکدیگر را با خبر می‌کنند

ایرنا-تازه ‌ترین نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که گیاهان این قابلیت و توانایی را دارند که یکدیگر را از وجود دشمن با خبر کنند. این تحقیق در گروه گیاهشناسی دانشگاه اصفهان  انجام گرفته و نتایج آن در معتبرترین مجله‌های علمی، پژوهشی جهان از جمله " "Biological controlو " "Appl.Entomologyبه چاپ رسیده است.

سرپرست تیمی که این تحقیق را انجام داده است، گفت: بر اساس این تحقیق گیاهان هنگامی که از طرف حشرات گیاه‌خوار از جمله کنه یا شته مورد حمله قرار می‌گیرند، یکدیگر را از وجود دشمن مشترک آگاه می‌سازند.

دکتر "احمد عاشوری" روز شنبه 30 فروردین  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زبان مشترک گیاهان، ساطع کردن بو و برجای گذاشتن مواد شیمیایی هنگام مواجهه با دشمن است.

به گفته او گیاهان همچنین قادرند بویی از خود منتشر کنند که باعث جلب شکارگر- های حشرات گیاه‌خوار شود. به طور مثال، هنگامی که آفتهایی نظیر شته یا کنه بر روی گیاه لوبیای سبز قرار می‌گیرد، گیاه از طریق بزاق دهان آنها، متوجه حضورشان شده و از خود بویی متصاعد می‌کند که ضمن اطلاع به دیگر گیاهان هم نوع، "سن اوریوس" را که از صیادان این حشرات هستند به طرف خود جلب می‌کند.

عاشوری گفت این تحقیق بیانگر آن است که گیاهان خود دارای شعور هستند و می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی افزود از نتایج این تحقیق می‌توان در برنامه‌های کنترل آفات استفاده کرد و به عنوان مثال با پخش این بو قبل از هجوم آفات به گیاهان، ضمن کاهش مصرف سموم شیمیایی، زمینه رشد هرچه بیشتر حشرات مفید را فراهم ساخت.

عاشوری که ریاست اداره پژوهش دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی "پردیس" کرج را نیز به عهده دارد یادآور شد: تحقیقات این گروه برروی جنبه‌های مختلف "رایحه‌های القایی گیاهان" ادامه دارد.

این طرح تحقیقاتی توسط یک تیم هشت نفره به مدت دو سال در گروه گیاه پزشکی آزمایشگاه اکولوژی و رفتارشناسی حشرات دانشگاه تهران که در پردیس کرج واقع است به نتیجه رسیده است

نظرات 3 + ارسال نظر
نوید سه‌شنبه 9 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:42 ب.ظ http://box4all.mihanblog.com

سلام دوست من
لینک شما در لینک باکس قرار گرفت، کد لینک باکس را برای افزایش آمارتان در قالب وبلاگتان قرار دهید.
با تشکر

قاسم چهارشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 05:45 ق.ظ http://ghasem17.blogsky.com

سلام راضیه خانوم
از یانکه به بلوگ بنده سر زدید متشکرم.
و از اینکه لینک منو تو لینک باکس تون قراردادید
خیلی خیلی متشکرم.
امیدوارم که بتونیم دوستان خوبی در زمینه نشر علم باشیم .
قربان شما

مرتضی یکشنبه 23 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:59 ق.ظ

سلام اینجاهم آمدم عالیه موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد