زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

تمشک

از حفاریهای باستان‌شناسی معلوم شده است که تمشک از گذشته‌ی بسیار دور و دوران ماقبل تاریخ چیده و خورده می‌شده است. نخستین درخت‌های تمشک برای استفاده از میوه‌ی تمشک در طول سال‌های قرون وسطی کاشته شده است. همه‌ی انواع تمشک به عمل آمده، از گونه‌های وحشی این گیاه که در جنگل‌ها و نقاط کوهستانی خودرو می‌رویند،‌ گرفته شده‌اند. تمشک یکی از میوه‌های دوست داشتنی و نشاط‌‌بخش تابستانی است. از آن به طور سنتی مربا، ژله و سرکه تهیه می‌کنند. سرکه‌ی خانگی تمشک دو خاصیت دارد؛‌ هم به کاهش تب و تخفیف سوزش گلو کمک می‌کند و هم به عنوان یک شربت و همچنین چاشنی غذا استفاده می‌شود. تمشک سرشار از آهن و ویتامین «سی» است. برگ درخت تمشک از لحاظ پزشکی دارای ارزش خاصی است و استفاده از آن برای آماده سازی مادرانی که منتظر تولد فرزند هستند، تاریخ طولانی دارد. زنان باردار در طول سه ماه آخر بارداری چای تهیه‌ شده با برگ درخت تمشک را می‌نوشند تا ماهیچه‌های رحم و سطح لگن تقویت شوند و دردهای ناشی از انقباضات زمان وضع حمل،‌ کاهش یابند .

چای برگ تمشک همچنین برای جلوگیری از سقط جنین نیز نوشیده می‌شود و کمک می‌کند تا در حین تولد بچه، زائو خونریزی کمتری داشته باشد. برگ‌های تمشک به علت خاصیت قابضی ملایمی که دارند، برای رفع اسهال کودکان مفید هستند. علاوه بر این از دم کرده برگ‌های تمشک برای جلوگیری از خونریزی لثه استفاده می‌شود و دهان با آن شستشو می‌شود. نوع وحشی تمشک که به رنگ قرمز در آمریکای شمالی می‌روید، هم خانواده تمشک اروپایی است و معمولا در بوته‌زارها و خارزارها در سرتاسر آمریکای شمالی می‌روید. برگ‌های این نوع تمشک مثل انواع اروپایی در دوران حاملگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای تهیه شده از برگ‌ این گیاه حالت تهوع و استفراغ را هم مرتفع می‌کند .

زیستگاه طبیعی  :

گیاه بومی اروپا و آسیا است. کشت آن در جاهای دیگر نیز متداول شده است. تمشک طبیعی در جنگل‌ها، کناره‌ی جنگل‌ها و نیز در بوته‌زارها و خارزارها می‌روید. تمشک وحشی خاک مرطوب و حاصلخیز را ترجیح می‌دهد و سرزمین‌های مرتفع تا ارتفاع دو هزار متری هم دیده شده است. انواع باغی تمشک از گونه‌های وحشی گیاه گرفته شده‌اند .

مشخصات ظاهری  :

تمشک گیاهی بوته‌ای با ریشه‌ی دایمی و شاخه‌های چوبی دو ساله است. طول ساقه‌ها که معمولا تیغ دار هستند و گاهی هم ممکن است همه‌ آنها را از دست بدهند، تا یک و نیم متر می‌رسد. برگ‌های آن تخم‌مرغی و دارای لبه‌هایی هستند که به شکل خاصی کنگره کنگره شده‌اند. این برگ‌ها در گروه‌های سه تایی یا هفت تایی از شاخه‌ها بیرون می‌آیند. زیر برگ‌ها نرم و کرکی می‌باشد. از بهار تا تابستان دومین سال، خوشه‌هایی از گل‌های سفید در محور بالایی برگ‌ها ظاهر می‌شوند. این گل‌ها سپس به میوه‌های آبدار و خوشمزه مخروطی شکل و قرمز رنگ آشنای همه که شبیه توت جنگلی اما نرمتر هستند تبدیل می‌شوند.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
قاسم یکشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 05:08 ق.ظ http://ghasem17.blogsky.com

سلام بر دو خانومی که تو راه علم پیش میرند.
امیدوارم که همیشه موفق باشید و بتونید هر بیشتر علم رو گسترش بدید .
از اینکه باز هم به من سر زدید خیلی خیلی متشکرم .
راستی رتبه تون چطور بود و دوست دارید که چی بخونید .
اگه کمک خواستید می تونم راهنمایی تون کنم.
موفق باشید .

آموزشیار آزمایشگاه سه‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:59 ب.ظ http://abo.blogsky.com/

امکان همکاری از طریق لینک مهیا است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد