زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

چشم، خواب ، خستگی

 

چرا در پایان روز خواب آلود می شویم؟

ساعت درونی حساس و منظم بدن شما ، بدن و اعمال ان را طبق برنامه اداره می کند و به شما اطلاع می دهد که وقت خواب است.

چرا وقتی خسته ایم پلک هایمان سنکین می شود؟

هنگام خستگی ، پلک ها واقعا وزن بیش تری پیدا نمی کنند ، بلکه این شما هستید که کنترل آنها  را از دست می دهید. در زمان استراحت ، عضلات بدن کم کم شل می شوند. در این حالت ، ماهیچه ها به جای اماده بودن برای فعالیت ، شل و لخت می شوند و ان چه را از ان ها می خواهیم ، انجام نمیدهند . در نتیجه وقتی می گویید« ان قدر خسته ام که نمی توانم چشم هایم را باز نگه دارم »، مسلما صحیح گفته اید . ایا دقت کرده اید که به محض روی هم افتادن پلک ها ، دست ها و پاهایتان نیز چگونه بسیار سنگین می شوند، سرتان به جلو خم می شدو و تا به خود بیایید... خر و پف!

وقتی به خواب می رویم در بدنمان چه اتفاقی می افتد؟

خواب مانند تعطیلاتی کوتاه برای بدن و نیز برای مغز است : در خواب ، همه اعضای بدن ارام می شوند و به علت این که ماهیچه های شل و آرام شده اکسیژن کمتری نیاز دارند، تنفس و نیز ضربان قلب آرم تر می شود. با وقوع این حالت ، تعریق شروع می شود و دمای بدن کمی کاهش می یابد . بعد از حدود یک ساعت از زمان به خواب رفتن ، کره ی چشم ها زیر پلک ها به سرعت شروع به حرکت می کند و شما خواب می بینید. در تمام طول شب، این حرکت ورود به رویا و خروج از آن ادامه می یابد. تا زمانی که ساعت زنگ دار به بدن شما بگوید ، تعطیلات تمام شده است!

در طول شب چند بار خواب می بینم؟

 هر فرد چهار یا پنج بار در شب، خواب می بیند و هر رویا از رویای قبلی طولانی تر است. اغلب ما تا حدود دو ساعت در شب خواب می بینمیم. برای تشخیص زمان خواب دیدن ، شخص مورد نظرتان را در حال خواب تحت نظر قرار دهید. چنانچه بسیار بی حرکت باشد و کره ی چشم هایش زیر پلک ها به سرعت حرکت کنند ، او در حال رویا دیدن است. آیا او واقعا با چشم هایش هر آنچه را که در رویایش اتفاق می افتد ، مشاهده می کند؟ هیچ کس نمی داند.

هنگام خواب دیدن برای بدن ما چه اتفاقی می افتد؟

مفز با الکتریسیته کار می کند . اگر این الکتریسته قابل مشاهده بود ، زمان بیداری مغز درخشان و روشن تر به نظر می رسید . مغز در حال خواب ، به استثنای زمان خواب دیدن ، دارای جرقه های گاه به گاه است. بنابر این در حالت خواب دبدن ، مغز مثل زمان بیداری می درخشد.

در تمام طول شب ، شما از این دنده به آن دنده غلت می زنید ، ولی در زمان خواب دیدن ، بدن هیچ حرکتی ندارد. علت بی حرکت بودن بدن در زمان رویا ، شل و لخت شدن ماهیچه هاست. شاید برای پیشگیری از وارد آوردن صدمه به شخص ، مغز از حرکت ماهیچه ها پیشگیری می کند.

دانشمندان چگونه در باره ی خواب دیدن کشف می کنند؟

باور کردنش سخت است ، اما باور کنید محل هایی به نام آزمایشگاه خواب وجود دارند و عده ای شب ها در آن جا به سر می برند. در ضمن خواب این افراد، دانشمندان توسط دستگاه هایی الکتریسیته ی مغز آنان را ثبت می کنند. از طریق فعالیت الکتریکی مغز ، شروع و پایان یک رویا را می توان دریافت، اما موضوع رویا قابل کشف و درک نیست.

حیوانات چه خواب هایی می بینند؟

خزندگان و دوزیستان اصلا خواب نمی بینند ،اما به نظر می رسد، اغلب جانوران خونگرم خواب می بینند؛ تمام آن ها به استثنای مورچه خوار خار دار.

دانشمندان دریافتته اند که این پستاندار هرگز خواب نمیبیند، اما دلیل آن را نمیدانند. آن ها به منظور تجربه ، روی تعدادی گربه نوعی عمل جراحی انجام داده اند ، به گونه ای که ماهیچه ها ی آنان در ضمن خواب شل و لخت نشود، این گربه ها در ضمن خواب به اطراف می دوند و حتی گاهی به موش های خیالی حمله می کنند.

آیا نوزادان خواب می بینند؟

نوزادان تازه متولد شده خیلی خواب می بینند، آنان حدود نیمی از زمان خواب خود را به رویا دیدن می گذرانند. نوزادان حتی قبل از تولد نیز خواب می بینند.

****

بدن شما واقعا به خواب نیاز دارد و بعد از خواب احساس واقعا خوبی خواهید داشت. خواب دیدن در شب ، بالاترین خدمتی است که می توانید به بدن خود بکنید. هفت ساعت خواب شب اهمیت زیادی برای مغز و قلب دارد و می تواند بدن را تا حدود سه سال جوان تر از سن واقعی فرد نگه دارد. کمبود خواب موجب کاهش هشیاری ، افزایش خستگی ، افزایش اشتها و نیز قرار گرفتن در معرض انواع حوادث می شود.

رعایت نکات زیر به خواب بهتر کمک می کند:

1-  برنامه ریزی کنید : ساعت درونی بدن شما ، در بهترین حالت شبیه به دوران نوزادی تان کار می کند. یعنی هر روز در ساعت معینی بیدار می شوید؛ چه یک روز کار فشرده و سخت داشته باشید و چه روز را تماما به تماشای کارتون گذرانده باشید.

در تعطیلات آخر هفته سعی کنید ، یک ساعت بیشتر بخوابید.

2-  دمای بدن خود را تغییر دهید. محل ایده ال برای خواب ، اتاقی تاریک و خنک است. اگر برای به خواب رفتن مشکل دارید، لباس های خود را (مثلا اگر جوراب به پا دارید) از تن بیرون آورید، یا محیط را به نحوی خنک کنید.

3-  قبل از خواب، معده ی خود را از غذا انباشته نکنید. غذاهایی مصرف کنید که حاوی ملاتونین باشد؛ ماده ای که به تنظیم ساعت درونی بدن کمک می کند. یعنی مصرف موادی مانند نان جو، ذرت شیرین و برنج و یا ترکیب کربو هیدرات دارای سروتونین ، مانند سبزیجات یا ماکارونی و آرد گندم کامل. شیر کم چرب نیر معجونی قدیمی و شناخته شده در این زمینه است. البته می دانید ، از مصرف مواد محرک مانند قهوه یا چای ، و نیز انجام ورزش و فعالیت قبل از خواب باید پرهیز کرد

4-  از اتاق یا محل خواب،تنها برای خوابیدن استفاده کنید . وسایل کار مانند رایانه و یا وسایل مخمل خواب مانند تلویزیون را بهتر است از محل خواب خارج کرد.

ترجمه زهرا جعفری