زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

کانگورو

 

کانگورو جزه چرندگان حسوب می شود

کانگو رو های ماده گونه های بیابانی گاه مجبور هستند که کیلو متر ها مسافت را برای بدست آوردن اب و غذا طی کنند که البته در این بین نوزادان درون کیسه با خیال راحت زندگی می کنند .

در خشکسالی ها و سالهای قحطی کانگورو ها یا اصلا  تولید مثل نمیکنند و یا آن را به حد اقل می رسانند و در برخی گونه ها کانگو روی ماده قادر است فرایند تکوین تخم و تبدیل ان به جنین را به تاخیر بیندازد تا زمانیکه بچه کانگو روی درون کیسه ( joey   ) بمیرد یا از درون کیسه خارج شود .

یکی از نکات جالب و باور نکردنی در رابطه با کانگو رو ها اینست که کانگو روی ماده می تواند در تعیین جنسیت فر زندان خود نقش داشته باشد ٬ بدین صورت که او در جوانی ( سال های اول تولید مثلی ) بیشتر دختر می زاید و تولید فرزندان نر را به سنین بالاتر موکول می کند  هر چند که مکانیسم این عمل هنوز شناخته نشده است . "نرها به مدت دو سال با مادر می مانند در حالیکه ماده ها زمان بیشتری با مادر می مانند . "

یک کانگوروی ماده تقریبا همیشه بار دار است ( از زمان بلوغ تا زمان مرگ ). او بندرت بدون سه بچه است : یکی به صورت جنین در درون رحم ٬ یک joey درون کیسه ٬ یک بچه خارج از کیسه که تا هشت ماهگی از مادر شیر میخورد و به او وابسته است .

35 تا 38 روز بعد از حاملگی joey  که اندازه ان در بزرگترین گونه ها به اندازه ناخن انگشت شصت شماست (حدود۵/۲ سانتیمتر)و در کوچکترین گونه ها به اندازه یک دانه برنج است ٬ به دنیا می اید .

Joey ها کور و  گنگ و لخت ( بی مو ) از طریق یک کانال ویژه خود را از درون رحم به درون کیسه رسانده و دهان خود را به نوک پستان مادر می چسبانند . زمان لازم برای این انتقال از رحم به کیسه حدود ده دقیقه است و اگر joey نتواند در این زمان خود را به نوک پستان مادر برساند مرگش حتمی است . joey چنان محکم به پستان مادر می چسبد که جدا کردن او از پستان مادر بدون زخم کردن پستان امکان پذیر نیست .

یک حلقه عضلانی محکم مشابه لب های انسان دهانه کیسه را بسته نگاه داشته و مانع از بیرون افتادن joey به خارج از کیسه میشود . این کیسه خاصیت ضد اب دارد و کانگورو میتواند در حالیکه نوزادی درون کیسه دارد به شنا کردن بپردازد .

بعد از سه ماه که joey به اندازه کافی رشد کرد قادر است که از کیسه خارج شود و در محیط اطراف و بیشتر نزدیک به مادر گردش کند و دو باره به کیسه برگشته و از شیر مادر تغذیه کند . وابستگی joey به مادر ( دوره شیر خوارگی ) حدود هشت ماه می باشد و بعد از هشت ماه کانگو روی جوان قادر به زندگی مستقل می باشد .

 

نکات جالبی از زندگی کانگو روها

1- شهرت کانگو رو ها بخاطر داشتن کیسه ایست که فرزندان خود را در آن پرورش می دهند .

2- کانگو روها زندگی اجتماعی دارند و در قالب دستجات یا گله هایی به نام mob زندگی می کنند. هر mob از یک نر و چند ماده و فرزندان انها تشکیل شده است . گاهی از اجتماع چند mob دسته های بزگتری تشکیل می شود .

3- کانگو رو ها جزء چرندگان محسوب می شوند و غذای انها را علف و سایر سبزیجات تشکیل می دهد .

4- کانگو روی خاکستری در هر پرش یا جهش قادر است حدود 5/13 متر  جهش داشته باشد . آنها می توانند مسافت زیادی را با سرعت حدود 20 کیلومتر بر ساعت بپیمایند و در صورت نیاز می توانند سرعت خود را به حدود 70 کیلو متر برساعت هم برسانند .

5- سن بلوغ کانگو روها دو سالگی است و طول عمر انها حدود 20 سال می باشد .

 

منبع : http://www.wellingtonzoo.com/animals/animals/mammals/Kangaroo.html

 

http://www.christiananswers.net/q-aig/aig-kangaroos.html

 

http://kamrandoostkam.persianblog.com/