زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

خمیازه !!!


به یک جمع وارد شوید جلوی دهان خود را بگیرید و خیلی مودبانه خمیازه بکشید چند دقیقه بعد سلسله ای از خمیازه های مختلف را مشاهده خواهید کرد. ممکن است هنگان خواندن این مطلب هم خمیازه بکشید, البته اگر تا حالا خمیازه نکشیده باشید.بهتر است پیش از پرداختن به مسئله شیوع خمیازه, کمی بیشتر درباره خمیازه بدانیم. خمیازه باز کردن دهان و تنفس عمیق به صورت غیر ارادی است که تقریبا از زمان بیش از تولد و به عبارتی دقیق تر از دوره جنینی و یازده هفته ای قابل مشاهده است.برای توجیه خمیازه کشیدن دو نظریه عمده مطرح است که نظریه اول به تئوری فیزیولوژی موسوم است. طبق این نظریه کمبود اکسیژن در بدن یا بالا رفتن میزان دی اکسید کربن در خون باعث می شود گیرنده های حسی پیامی خاص را منتقل کنند و قسم غیر ارادی مغز فرمان خمیازه را صادر کند.بر اساس نظریه دوم که به تئوری خستگی مشهور است, خمیازه نوعی واکنش طبیعی بدن است که بر اثر ارسال علائم مختلف خستگی از اعضای متفاوت از سوی مغز به صورت غیر ارادی اعمال می شود.اما اینکه چه چیز باعث می شود تماشا یا خواندن و شنیدن درباره خمیازه ما را به خمیازه وادارد پدیده ای است که از سوی پزشکان به پدیده مجاورت تعبیر می شود.مجاورت احساسی است که معمولا در قبال پدیده های غیر ارادی از سوی مغز با حس علائمی مشابه همان علائم اصلی اعمال می شود و منحصر به خمیازه نیست, بلکه خارش و دیگر پدیده های غیر ارادی را نیز شامل می شود, به همین دلیل است که با تماشای خمیازه دیگران ما هم خمیازه می کشیم !!!!!!!!!!

 

کوتاه و خواندنی

وقتی بچه آبالون (نوعی صدف دریایی)جلبک های دریاییِ قرمز را می خورد تا قوی شود،صدفش به رنگ قرمز در می آید.

 

بوی بد راسو از فاصله ی بیش از یک و نیم کیلومتری قابل تضخیص است.

 

هوتزین یک پرنده ی کاکُل دار و زیتونی رنگِ بومی آمریکایی جنوبی است که در یال های اول زندگی ، روی بالهایش پنجه دارد.

 

حلزون در سرتاسر زندگی خود تنها یک بار جفت گیری می کند.با این حال به انجام رساندن همین جفت گیری ، ممکن است تا دوازده ساعت طول بکشد.

 

خرس گریزلی میتواند در هنگان دویدن ، به اندازه ی یک اسب سرعت بگیرد.

 

مرغ مگس خوار هنگام بیداری ، حداقل هر 30 دقیقه یک بار باید غذا بخورد ، چون در غیر این صورت از گرسنگی خواهد مرد .مرغ مگس خوار هر روز باید به اندازه ی 5/2 برابر وزن بدنش غذا بخورد.این پرنده برای تهیه ی این مقدار غذا ، هر روز باید به صد ها گل سر کشی کند.

 

زیست شناسان حیات وحش تخمین می زنند که از هر شش بچه گوزن ، پنج تا از آن ها در زمستان های سخت ایالت ورمونت آمریکا از گرسنگی می میرند.

 

سنگین ترین مغز در میان پستانداران ، از آنِ نهنگ عنبر است.مغز این حیوان تقریبا شش برابر سنگین تر از مغز انسان است.

 

خرگوش صحرایی قادر است با سرعت حداکثر 72 کیلومتر در ساعت حرکت کند، در حالی که خرگوش معمولی تنها می تواند به سرعت متوسط 56 کیلومتر در ساعت برسد.علاوه بر این ، گوش ها و پاهای عقب خرگوش صحرایی نسبت به خرگوش معمولی دراز تر است.

 

پرندگان به جز چند مورد استثنایی ، هنگامی که روی زمین هستند آواز نمی خوانند .آنها این کار را زمانی انجام می دهند که یا در حال پرواز باشند و یا روی چیزی که با زمین فاصله دارد ، نشسته باشند.

بسیاری از کوسه ها بچه های خود را در تخم هایی با پوسته نرم به دنیا می آورند ، اما نوعی از کوسه ها موسوم به "سر چکشی" ، بچه های خود را که شبیه نسخه ی کوچک شده ای از خودشان به نظر می رسند ، از طریق زایمان به دنیا می آورند .بچه های این کوسه ها اغلب با سر به دنیا می آیند ، در حالی که نوکِ چکش آنها به سمت عقب برگشته تا حرکت آن ها و خروجشان از بدن مادر ، آسان تر صورت بگیرد.

 

تیغ های خارپشت ، حداکثر 24 ساعت پس از تولد ، روی بدن او ظاهر می شوند.

هشت راه ساده برای کنترل فشار خون :

 

1-    کنترل وزن

حتی کاهش مقدار کمی از اضافه وزن نیز می تواند فشار خون را کاهش دهد اگر چه بهوزن مطلوب هم نرسیده باشد .

توصیه هایی برای کاهش وزن:

فعالیت بدنی داشته باشید ، فعالیت بدنی به شما کمک می کند تا وزن خودتان را کنترل کنید .

مواد غذایی متنوعی از هر 4 گروه مواد غذایی ( محصولات غلات ، سبزیجات ومیوه جات ، لبنیات و گوشت و جانشین های آن ) مصرف کنید.

مصرف چربی را کاهش دهید ف گوشت های با چربی بسیار کم ، مرغ و ماهی را برای مصرف خود انتخاب کنید.

بیشتر از غذاهای حاوی فیبر مانند میوه جات ، سبزیجات ، عدس و لوبیا و غلات  با پوست ، نان تهیه شده از آرد گندم سبوس دار مصرف کنید.

از مصرف غذاهایی مانند آبنبات و بیسکویت که قند زیاد دارند خودداری کنید.

 

2- کاهش مصرف نمک:

در برخی افراد مصرف زیاد از حد سدیم موجب ابتلا به فشار خون بالا می شود .سدیم در نمک طعام و در بسیاری غذاهای آماده و کنسرو شده  یافت می شود .

مصرف زیاده از حد سدیم و نمک موجب بالا رفتن فشار خون می شود.

نکاتی برای کاهش نمک مصرفی

-مصرف نمک خود را هنگام پخت و سر سفره غذا کاهش دهید .از مصرف غذاهای شور مانند موارد زیر پرهیز کنید:

-ادویه جات نمک دار ، آرد سوخاری ، سس گوجه فرنگی ، خردل و سس سویا.

-غذاهای بسته بندی شده منجمد و نیمه پخته و آماده.

-کنسرو ماهی ، گوشت و سبزیجات.

-انواع چیپس ، تنقلات و بیسکویتها ی شور.

-غذاهای بی نمک ، کم نمک مانند میوه جات و سبزیجات تازه یا یخ زده ، غلات صبحانه ، برنج ساده ، ماکارونی ، نان و شیر را برای مصرف خود انتخاب کنید .

-هنگام خرید، بر چسب روی کم سدیم یا بدون نمک اضافی داشته باشند.

توجه:

3-غذاهای سر شار از پتاسیم مصرف کنید .

غلاوه بر کاهش مصرف نمک ، خیلی خوب است که مقدار زیادی میوه جات و سایر منابع سرشار از پتاسیم مانند موارد ذیل را مصرف کنید:بیشتر میوه جات و سبزیجات به خصوص موز و پرتقال ف غلات و آجیل آلات و . . .

4-سیگار نکشید .

اگر فشار خون بالا داشته و سیگار هم می کشید ، خطر بسیار بالاتری برای ابتلاء به حمله قلبی و سکته مغزی دارید.سیگار را ترک کنید و خطر ابتلاء خود به اینگونه بیماری ها را کاهش دهید.ترک سیگار نیز به شما کمک می کند ، نتیجه بهتری از درمان پرفشاری خون خود به دست آورید.

5-فعالیت بدنی داشته باشید

- فالیت بدنی منظم برای سلامتی خیلی مفید است ، حتی فعالیت اندک هم می تواند مفید باشد.

-فعالیت بدنی به کاهش فشار خون کمک می کند .

-فعالیت بدنی به کنترل وزن شما کمک می کند .

-فعالیت بدنی به کنترل تنش های عصبی کمک می کند .

-فعالیت بدنی یکی از بهترین آرامش بخش های طبیعی است

6-زمانی برای ارامش در نظر بگیرید .

کنترل فشار روحی و استرس هم به کنترل فشار خون کمک می کند .

مسائل زیادی افراد را در موقعیت های مختلف آزار می دهد .بنابراین توجه کنید که چه چیز موجب استرس شما می شود و چه اثری بر شما می گذارد .

7-اگر دارو مصرف می کنید آنها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

-اگر پزشک برای شما داروهای کاهش دهنده فشار خون تجویز نوده ، انها را طبق دستور مصرف کنید و هرگز آنها را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید یا قطع نکنید.

-اگر به هر نوع عارضه جانبی از مصرف داروها دچار شدید با پزشک خود تماس بگیرید ، ممکن است به نوع دیگری از آن دارو نیاز داشته باشید .

-قبل از خرید هر داروی دیگری آن را با پزشک خود یا دارو ساز بررسی کنید .برخی از ان ها مثل دارو های احتقان آور فشار خون شما را افزایش می دهند .یک لیست روزانه دارو داشته باشید.

8-روش اندازه گیری فشار خون خود را یاد بگیرید.

برخی افراد ممکن است از امکانات اندازه گیری فشار خون در خانه بهره مند باشند .در صورت توصیه پزشک به این امر ، اطمینان حاصل کنید که چه وسایلی را باید به کار برد و راه استفاده از ان ها چیست.

و بدانید عدم درمان فشار خون بالا خطرناک است ، بنابراین از برگه ثبت فشار خون استفاده کنید تا بتوانید روند تغییرات فشار خون خود را دنبال کنید.

 

 

 

ابن سینا

ابن سینا از کودکی به خواندن کتاب دلبستگی بسیار یافت.در16 سالگی در پزشکی سرآمد شد هنور به 25 سالگی نرسیده بود که در همه علوم و فنون زمان خویش به مرحله استادی رسید.درهمه احوال بی آن که به کتابی مراجعه کند روزی پنجاه ورق می نوشت،تعداد تالیفاتش را بیش از دویست جلد گفته اند. کتاب های عظیم و پر ارزش قانون و شفا را پدید آورد که نظرات گذشتگان و تجارب خویش را در آن ها گنجانیده است.

بسیاری ازآراء و نظریات علمی دیگر وی هنوز امروزه مورد قبول و توجه است .

 

در این جا نگاهی گذرا داریم  به فصول سال و آب و هوا و تاثیرات آن بر تندرستی انسان که در کتاب قانون مورد بررسی قرار گرفته شده است.

بهار:

مساعدترین فصل هاست با این حال می توان برخی از ناراحتی ها را درآن تشخیص داد: گروه بیماری های زمستانی چون تورم مثانه و بیماری های حلق و بینی (غشاء کاذب ،خناق و ...) و تورم دوشاخه قصیه الریه و سرفه با خلط خونین. این فصل برای کودکان مساعد است.

تابستان:

در این فصل گرما خلط های بدن را تحلیل می برد و بدین سبب از فعالیت های داخلی شخص می کاهد(احتمالا اشاره به کاهش آب بدن در اثر شدت گرماست).

خون و بلغم کاهش می یابد و صفرا افزایش، بیماری های این فصل عبارت است از کم خونی به علت کاهش عناصرخون، ضعف عمومی بدن، پیدایش زخم های چرکین گسترده،ورم امعاء ، استسقاء، تب و بیماری های گوش و ورم ملتحمه و شیوع بیماری هایی چون آبله، سرخک و باد سرخ.

این فصل برای سالخوردگان مساعد است.

پاییز:

در این فصل به علت تغییرات دفعی درجه حرارت و مصرف بیش از حد میو ها و خوراکی های ناسالم ، انسان در معرض بیماری های متعددی قرار می گیرد از قبیل: جرب، تب، ورم پسرز ،باد مفاصل، سیاتیک، اورام مثانه، اورام مجاری ادرار، اورام امعاء و کرم های روده ای

پاییز برای جراحت های ریوی سل نامساعد است و ممکن است ان را آشکار سازد. این فصل در اغاز برای سالخوردگان مساعد و در پایان نامساعد است.

زمستان:

فصلی است برای هاضمه سازگار ولی می توان درمعرض ناراحتی های ناشی ازافراط در تغذیه قرار داد.

بیماری های زمستانی اصلا بیماری های بلغمی است. اغلب زکام ایجاد می شود که گاهی شدت می یابد و تبدیل به ذات الریه می شود. از دیگر بیماری های این فصل ورم حلق و دردهای حنجره ای و درد های عصبی پهلو و پشت و دیگر ناراحتی های عصبی ،سر درد مزمن و حتی سکته ناقص و اغماء است.

این فصل برای سالخوردگان نا مساعد است.

 

ایدز

راه های انتقال بیماری ایدز

ترکیب علائم نامحسوس یا ناپیدا و انگ بیماری، بیماران را از مراجعه به مراکز مراقبت سلامت بازمی دارد و به این ترتیب بسیاری از موارد عفونت تشخیص داده نمی شود. از آنجایی که بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری از ابتلا به آن است ابتدا به راه های انتقال آن می پردازیم:

۱ - تماس جنسی:70 تا۸۰ درصد موارد ابتلا در جهان از طریق برقراری رابطه جنسی بدون حفاظت با شخص آلوده است و این عامل مهمترین عامل انتقال بیماری است.

۲ - تماس با خون آلوده: تزریق خون و فرآورده های خونی آلوده، پیوند اعضا و نسوج آلوده، استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده (معتادان تزریقی) و تماس تصادفی سوزن و یا وسیله آلوده در میان کارکنان بخش های درمانی.

۳ - انتقال از مادر آلوده به کودک: درصد بالایی از موارد آلودگی ناشی از انتقال ویروس از مادر به کودک است. به طور کلی راه های عمده انتقال با توجه به جوامع مختلف و فرهنگ های متفاوت گوناگون است، مثلاً در کشورهای آفریقایی عمده ترین راه انتقال تماس جنسی و در اروپای شرقی و اوکراین و ایران استفاده از وسایل تزریقی مشترک عنوان شده است. اگرچه ویروس ایدز در بسیاری از مایعات بدن مثل خون و منی، اشک، شیر مادر، بزاق و عرق یافت شده، ولی به علت کم بودن تعداد ویروس و وجود برخی از آنزیم های مهارکننده تاکنون انتقال از راه های بزاق، اشک چشم و عرق بدن مشاهده نشده است. پیشگیری مهمترین و کارآمدترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری است ولی اگر فردی به این بیماری مبتلا شد (به دلیل دوره طولانی بیماری) مهمترین نکته کنار آمدن با بیماری، مراقبت از انتقال آن به دیگران و سالم زیستی در کنار این بیماری است.

ختنه از آلودگی به اچ آی وی جلوگیری می کند

تحقیقات تازه نشان داده است که ختنه می تواند در جلوگیری از انتشار ویروس اچ آی وی در میان مردان موثر باشد.این مطالعه روی بیش از سه هزار مرد در آفریقای جنوبی و توسط آژانس فرانسوی ایدز و هپاتیت های ویروسی انجام شد.این داده ها که در کنفرانسی در برزیل تشریح شد، نشان می دهد که ختنه مردان باعث جلوگیری از آلودگی به ویروس اچ آی وی در هفت نفر از هر ده نفر شد.

آژانس های بهداشتی سازمان ملل اخطار داده اند که پیش از توصیه ختنه به عنوان راهی برای محافظت در مقابل ایدز، باید مطالعات بیشتری انجام شود.

 

ایدز، بیماری بزرگسالان نیست!

 

 طبق آمار این سازمان ملل روزانه 1400 کودک زیر 15سال از بیماری های مرتبط با ایدز جان می بازند.از آنجا که کودکان قادر به انعکاس نیازهای خود نیستند از دستور کار جهانی مبارزه با ایدز جا افتاده اند. برای مثال در آفریقا کمتر از 2درصد کودکان مبتلا به ایدز داروهای ضدویروسی دریافت می کنند.کودکان مبتلا به دلیل کمبود داروهایی که برای کودکان طراحی و تهیه می شود، کم و بیش از دسترسی به معالجات مناسب محروم مانده اند،هر چند بیش از 2میلیون کودک در جهان به ویروس اچ.آی.وی آلوده هستند که اغلب آنها در کشورهای فقیر زندگی می کنند.گروه پزشکان بدون مرز اخطاری می دهد که فقدان یک بازار پرسود باعث شده است در زمینه داروهای مناسب کودکان برای معالجه ایدز کمبود وجود داشته باشد.دیوید ویلسون- هماهنگ کننده امور پزشکی گروه پزشکان بدون مرز- گفت: طعم شربت های دارویی بد و بلعیدن قرص ها نیز به خاطر اندازه بزرگ آنها برای کودکان دشوار است.وی گفت: شرکت های تجاری داروسازی زحمت ایجاد فرمول های خاص کودکان را به خود نمی دهند چون بازار جذابی برا ی آنها نیست و فرمول هایی که برای کودکان طراحی می شود از نمونه های مشابه برای بزرگسالان پرهزینه تر است.

وی در ادامه ذکر کرد: داروهای مناسب برای کودکان یک مشکل جهانی است چرا که حتی در کشورهای ثروتمند نیز داروهای کمتری برای معالجه اچ. آی. وی در کودکان وجود دارد.این در حالی است که سازمان ملل برای مبارزه با ایدز و سازمان بهداشت جهانی برای آن دسته از کودکان کشورهای در حال توسعه که آلوده به ویروس ایدز هستند، روش درمانی تازه ای پیشنهاد کرده اند.براساس تحقیقات جدیدی که در نشریه پزشکی لانست منتشر شده، داروی کوتریماکسازول می تواند مرگ و میر کودکان آلوده به ویروس اچ.آی.وی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کوتریموکسازول از آنتی بیوتیک های رایج است که هزینه آن برای هر بیمار در روز کمتر از 10سنت می شود.یکی از سخنگویان بخش مبارزه با ایدز سازمان بهداشت جهانی گفته است تمامی کودکان آلوده به ویروس ایدز باید این دارو را مصرف کنند.

 

الف مثل ایدز/ب مثل بدنامی

بدنامی در سراسر جهان گریبانگیر مردمی است که با   ایدززندگی می کنند.

این بدنامی تنها به کار بردن یک کلمه نیست بلکه یک(( جریان بی ارزش شدن)) است که فرد را در نظر دیگران بی اعتبار می کند.ابتلا به ایدز از دیدگاه بسیاری از مردم جهان یک رسوایی است و نه یک بیماری و این احساس رسوایی و بی ارزشی ،اتفاقی است که بطور دائم و روزانه برای افرادی که با  ایدز زندگی می کنند رخ می دهد.در طول تاریخ بسیاری از بیماریها  ننگ شمرده می شوند از جمله جزام،سل،سرطان ، بیماریهای روانی ، مقاربتی و ایدز جدید ترین بیماری است که ممکن است ناشی از عدم شناخت صحیح از بیماری ایدز باشد.

فرد مبتلا را به یکی از گروه های که این بیماری 

در میان آنان شایعتر است نسبت می دهند مثل گروه هم جنس بازان،زنان و مردان بی بندو بار و فاحشه و ....

اما آگاهی از راههای انتقال بیماری می توان دریافت که ابتلا به ایدز  لزوما  به معنای متعلق بودن به این گروهها نیست .ویروس عامل بیماری ممکن است از طریق استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده ،خالکوبی،رابطه جنسی بین زن و شوهر،از مادر به نوزاد ،وسایل دندانپزشکی و آرایشگاههای آلوده ،تزریق خون آلوده و نیز از فرد آلوده به فرد سالم منتقل شود.

یکی از علل مهم بد نامی ( Stigma ) عدم شناخت صحیح از بیماری ایدز و نا آگاهی از ماهیت بیماری است.

بسیاری از مردم جامعه به درستی راههای انتقال آن را نمی شناسند وبنا براین با باورهای غلط خود از این بیماری حساس ترس و وحشت می کنند.

این باورهای غلط مردم سبب دوری کردن از افراد آلوده در مکانهای عمومی ،اتوبوس،خیابان و همچنین عدم ارائه خدمات بهداشتی ، درمانی و رفتارهای بسیار تبعیض آمیز دیگر می شود.حتی گاهی کارکنان سیستم های بهداشت هم اطلاعاتی در حد مردم کوچه و خیا بان و برخوردی تبعیض آمیز با بیماران دارند.

واقعیت این است که ویروس اید زاز طریق همبازی بودن،همکار بودن با میتلایان به   ایدزدست دادن ،در آغوش گرفتن،بوسیدن،هم اتاق بودن ،استفاده از ظروف غذایی مشترک ،شنا کردن در یک استخر،استفاده از حمام و توالت مشترک ،از طریق آب دهان ، سرفه،عطسه،اشک،عرق،نیش حشرات و ... منتقل نمی شود.

نکته مهم اینجاست که راه ابتلا به ایدز هر چه باشد این بدنامی نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلات بسیار زیادی بر سر راه بیماران می گذارد که در نهایت نتیجه به انکار بیماری ،سکوت در باره آن،عدم انجام آزمایش ،عدم  مراجعه برای کنترل و یا پیشگیری می شود.

بنابراین بزرگترین عامل گسترش بیماری ایدز در جامعه ترس از رسوایی و بدنامی آن است و اولین و حیاتی ترین قدم در مبارزه با ایدز رفع تبعیض و بدنامی است.

حمایت روانی ،یک جنبه مهم در مراقبت   ایزاست که آثار سوءاین بیماری همه گیر را روی افراد مبتلا ،خانواده ها و اجتماع کاهش می دهد.حمایت روانی شامل اقداماتی است که به افراد کمک می کند با مشکلات ناشی از  ایدزمقابله کنند.  

چرا شب تاب می درخشد؟

 

کرم شب تاب لفظی کلی است برای حشراتی که در شب می درخشند. این موجود برخلاف نام آن ، حشره ای است که جزو راسته سخت بالپوشان (Coleoptera) است. گونه های زیادی از این حشرات شناسایی شده اند.

نور تولیدی از آنها برای جلب جنس مخالف و همچنین در مواردی شکار طعمه است. در بعضی گونه ها در تمام مراحل دگردیسی حشره اعم از تخم ، لارو، حشره بالغ نر و ماده نورافشانی دیده می شود.

نام علمی گونه ای که در ایران غالب است و به فراوانی یافت می شود Lampyris turkestanicus است. نام انگلیسی این حشره firefly و عربی آن حباحب است. در بسیاری از گونه ها از جمله حشره ایران تنها جنس نر قادر به پرواز است و البته نور نیز می دهد

شگفتی های عسل"

 

 

عسل که واژه ای با ریشه عربی است به ماده شیرین تخمیر شده ای گفته می شود که زنبور عسل آن را تولید می کند . قرآن کریم از تاثیر شفادهندگی عسل سخن می گوید و همچنین از حضرت رسول خدا (ص) روایت شده که می فرمایند: "مردم به چیزی همانند عسل شفا نیافته اند که آن شفای همه دردهاست."

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز می فرماید: "عسل شفای همه بیماریهاست و هیچ بیماری نیست ، مگر اینکه بلغم آن را کاهش می دهد و به قلب جلا می بخشد."

بوعلی سینا بزرگترین پزشک مسلمان در قرن چهارم در کتاب" قانون " در طب می نویسد:

عسل اندرون را تقویت ، نیرو را زیاد و اشتها را بازمی کند.

همچنین در جای دیگری کاربرد آن را به صورت نان عسلی و آرد گندم بر روی زخم توصیه می کند و می گوید عسل در به هم آوردن زخمهای چرکین کمک می کند.

مصرف عسل شاید قدمتی به درازای حیات انسان داشته باشد.

قدیمی ترین اسناد پزشکی با قدمت حدود 3500 سال قبل از میلاد که در مصر کشف شده نشان می دهند که عسل برای درمان زخمهای گوارشی ، کلیه ، چشم و دیگر اندامها استفاده می شده است.

 

نحوه تولید عسل

 

زنبور ابتدا شهد گلها یا گیاهان را مکیده و در چینه دان خود با بزاق مخلوط می کند و با چندین بارفرو بردن و بیرون آوردن آن را در کندو به زنبورهای جوان تحویل می دهد. زنبورهای جوان نیز که غدد آنزیم ساز آنها به حداکثر رشد رسیده ، شهد را دهان به دهان می چرخانند و پس از مخلوط کردن با بزاق دهان و فرو بردن و بیرون آوردن از چینه دان عسل ساز خود و گرفتن قسمتی از آب ، آن را تبدیل به عسل می کنند. این عسل در حجره های موم مانند برگردانده می شود . سپس زنبورها با بال زدنهای مکرر آب آن را تبخیر کرده و در نتیجه عسل پخته شده روی آن را با یک ورقه موم سفید می پوشانند. مقدار مختصری از عسل را خود زنبورها مصرف می کنند و بقیه حاصل زحماتشان را ما انسانها استفاده می کنیم. جالب اینکه دانشمندان معتقدند زنبور به هنگام ساختن عسل آنچنان ماهرانه عمل می کند که خواص درمانی و دارویی گیاهان کاملاً به عسل منتقل شده و محفوظ می ماند.

 

رنگ عسل بر حسب آنکه زنبور بر چه گل و ثمره ای نشسته و از آن بهره گیری کرده تفاوت می کند.

 

ترکیبات عسل

 

1- عسل مهمترین منبع مواد قندی طبیعی است و تا کنون 15 نوع قند در آن کشف گردیده که از مهمترین آنها می توان به فروکتوز ( قند میوه) به نسبت 40% و گلوکز ( قند انگور) به نسبت 30% و ( قند نیشکر) به نسبت 40% اشاره کرد.

 

2- عسل به لحاظ داشتن برخی از مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا در میان خوراکی ها بالاترین مرتبه را دارد ، مهمترین مواد تخمیری موجود در عسل عبارتند از: آمیلاز ، که مواد نشاسته ای را مبدل به قند و اینورتاز ، که قند معمولی را به قند انگور و قند میوه مبدل می سازد و نیز کاتلاز ، پروکسیداز ، و لیپاز.

 

3- عسل دارای ویتامین های بسیار است که از جمله مهمترین آنها ویتامین B6 , B5 , B2 , B1 ، ویتامین A , E , K , C است. هر چند مقدار این ویتامین ها در عسل زیاد نیست ولی کافی و مفید است. البته مقدار این ویتامینها بستگی به نوع شیره ای دارد که زنبور از گلها می گیرد.

 

4- عسل دارای انواع پروتئین ، اسیدهای آمینه ، اسیدهای آلی مثل اسید فورمیک ، مشتقات کلروفیل مقداری آنزیم و محرک های حیاتی و رایحه های معطر است.

 

5- املاح معدنی در عسل فراوانند از جمله: کلسیم ، سدیم ، پتاسیم ، منگنز ، آهن ، کلر ، فسفر ، گوگرد و ید.

 

بسیاری از محققین تاکید دارند که عسل دارای عوامل قوی ضد میکروب است.

 

موارد استفاده عسل در پزشکی

 

از عسل در موارد گوناگون به صورت خوراکی و یا به صورت موضعی در درمان بیماریها در طب اطفال ، بیماریهای گوارشی ، بیماریهای تنفسی ، بیماریهای چشمی ، بیماریهای زنان و زایمان ، بیماریهای گوش و حلق و بینی ، بیماریهای قلبی ، بیماریهای کلیه و دستگاه عصبی استفاده شده است. شیوع انواع میکروبهای مقاوم به آنتی بیوتیک اخیرا منجر به ارزیابی مجدد روشهای درمانی باستانی از جمله عسل شده است . تحقیقاتی که امروزه بر روی عسل انجام شده ، بر یافته های گذشتگان صحه گذاشته است.

 

عسل محتوی آنزیم هایی است که ممکن است در فرآیند ترمیم با تحریک ایجاد بافت کمک نماید.

 

عسل مایع ورمی (یا چرک) را جذب می کند و از این طریق زخم را تمیز می نماید. همچنین عسل درد و تحریک را کاهش می دهد و بوی نامطبوع را از بین می برد.

 

 

 

تاریخچهDNA

علم زیست شناسی ، هرچند به صورت توصیفی از قدیم ترین علومی بوده که بشر به آن توجه داشته است ؛ اما از حدود یک قرن پیش این علم وارد مرحله جدیدی شد که بعدا آن را ژنتیک نامیده اند و این امر انقلابی در علم زیست شناسی به وجود آورد. در قرن هجدهم ، عده ای از پژوهشگران بر آن شدند که نحوه انتقال صفات ارثی را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند؛ ولی به 2دلیل مهم که یکی عدم انتخاب صفات مناسب و دیگری نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ریاضیات بود، به نتیجه ای نرسیدند.

اولین کسی که توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات ارثی را شناسایی کند، کشیشی اتریشی به نام گریگور مندل بود که در سال 1865 این قوانین را که حاصل آزمایشاتش روی گیاه نخود فرنگی بود، ارائه کرد. اما متاسفانه جامعه علمی آن دوران به دیدگاه ها و کشفیات او اهمیت چندانی نداد و نتایج کارهای مندل به دست فراموشی سپرده شد.

در سال 1900 میلادی کشف مجدد قوانین ارائه شده از سوی مندل ، توسط درویس ، شرماک و کورنز باعث شد که نظریات او مورد توجه و قبول قرار گرفته و مندل به عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود.

در سال 1953 با کشف ساختمان جایگاه ژنها (DNA) از سوی جیمز واتسن و فرانسیس کریک ، رشته ای جدید در علم زیست شناسی به وجود آمد که زیست شناسی ملکولی نام گرفت . با حدود گذشت یک قرن از کشفیات مندل در خلال سالهای 1971 و 1973 در رشته زیست شناسی ملکولی و ژنتیک که اولی به بررسی ساختمان و مکانیسم عمل ژنها و دومی به بررسی بیماری های ژنتیک و پیدا کردن درمانی برای آنها می پرداخت ، ادغام شدند و رشته ای به نام «مهندسی ژنتیک» را به وجود آوردند که طی اندک زمانی توانست رشته های مختلفی اعم از پزشکی ، صنعت و کشاورزی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

پایه اصلی مهندسی ژنتیک بر این اصل استوار است که با انتقال ژنی به درون ذخیره ژنی یک ارگانیسم ، آن ارگانیسم را وادار می کند که در شرایط محیطی مناسب برای بیان آن ژن به دستورات آن ژن که می تواند بروز یک صنعت یا ساختار شدن یک ماده بیوشیمیایی و... باشد ، عمل کند. امروزه مهندسی ژنتیک خدمات شایان ذکری را به بشر ارائه کرده که در تصویر دیروز او نمی گنجیده و امری محال محسوب می شد.

از برجسته ترین خدمات این علم در حال حاضر می توان موارد زیر را برشمرد: اصلاح نژادی حیوانات و نباتات که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کمیت فرآورده های غذایی استحصال شده از آنان گردیده است . تهیه داروها و هورمون ها با درجه خلوص بالا و صرف هزینه های پایین درمان بیماری های ژنتیکی با ایجاد تغییرات در سلول تخم که از جدیدترین دستاوردهای مهندسی ژنتیک محسوب می شود و بسیار محدود است . پیش بینی محدود بیماری ها در فرزندان آینده یک زوج که از این طریق به زوجهای جوانی که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند خدمات مشاوره ژنتیک می دهند و آنها را از وضعیت جسمانی فرزندان آینده شان مطلع می سازند.

اما اگر بخواهیم دورنمای مهندسی ژنتیک را ترسیم کنیم ، تمامی موارد زیر قابل تصورند: اعضای بدن انسان از قلب گرفته تا چشم و دست و پا به صورت مجزا از طریق مهندسی ژنتیک تولید می شوند و بانکهای اعضای بدن به نیازمندان پیوند عضو ، عضو جدید عرضه می کنند و هر فرد می تواند عضوی که دقیقا مشابهت ژنتیکی با خودش را دارد، خریداری کند و از این طریق مشکل دفع پیوند که به دلیل شباهت نداشتن رموز ژنتیکی ، فرد دهنده و گیرنده عضو ناشی می شود، مرتفع خواهد شد در نتیجه آمار مرگ و میر انسان نیز پایین خواهد آمد. تمامی بیماری های ژنتیکی حتی در دوره جنینی نیز قابل درمان خواهد بود. از جهشهای متوالی عوامل بیماریزا که عامل اصلی فناناپذیر بودنشان است ، جلوگیری به عمل می آید و درصد بالایی از بیماری های شناخته شده ریشه کن خواهد شد. کارتهای شناسایی افراد ژنتیکی خواهد شد که برای هر 2فردی روی کره زمین (بجز 2قلوهای همسان و کلونها) متفاوت خواهد بود و دقیقا هویت هر فرد را تعیین می کنند. مجرمان با گذاشتن کوچکترین اثر بیولوژیکی از خود مثل یک تار مو بسرعت شناسایی خواهند شد. می توان سرعت رشد موجودات مختلف را افزایش داد که خود این امر مزایای بسیاری را فراهم می آورد که از آن جمله می توان به پرورش سریع حیواناتی همچون گاو و گوسفند اشاره کرد که می توانند نیازهای غذایی یک جامعه را تا حد زیادی مرتفع کنند.

به نظر می رسد ژنتیک بخش بسیار عظیمی از آینده را به خود اختصاص خواهد داد و شاید یکه تاز زمان باشد. البته برای این علم جنجال برانگیز پایانی نمی توان متصور شد. تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، از لحاظ نظری امکانپذیر است ؛ ولی نیاز به تحقیق ، مطالعات و آزمایشات فراوان دارد که بشر بتواند به آنها دست یابد و چون مسلط بودن بر این علم نیاز به پشتوانه قوی علومی همچون بیولوژی سلولی ملکولی ، بیوشیمی ، فیزیولوژی و آمار و احتمالات دارد ، باید زحمات فراوانی برای دستیابی به ویژگی های این رشته از علم متحمل شد.


دانشمندان می توانند ژنی را از یک گونه بگیرند و آن را وارد گونه دیگری کنند، تا مشخصه جدیدی در گونه دوم ایجاد شود. مثلا می توان ژنی را که مواد شیمیایی سمی برای حشرات تولید می کند، به یک سلول گیاه گوجه فرنگی منتقل کرد. این سلول به صورت یک گیاه گوجه فرنگی در می آید که مواد شیمیایی سمی تولید می کند و در نتیجه حشرات آن را نمی خورند. این مثالی از مهندسی ژنتیک است.

 

خلاصه رده بندی بی مهرگان

سلسله ی جانوران ، پر سلولی است .سلول های آنها دیواره ی سلولی و کلروپلاست ندارند و از غذایی که گیاهان می سازند ، تغذیه میکنند.

شاخه ی کیسه تنان :

شامل شقایق دریایی ، عروس دریایی و مرجان هاست.

بدن آن ها نرم و حلقه ای از پاهای حسی اطراف دهان آن ها را محاصره کرده است.دستگاه گوارش آن ها تنها یک راه به خارج دارد و مواد زائد نیز از همان یک راه دفع می شوند ، مانند شقایق دریایی و هیدر آب شیرین.

شاخه ی نرم تنان :

شامل لیسه ها ، حلزون ها ، صدف سنگی و هشت پا هاست .بدن آن ها نرم است و بیشترشان صدف دارند.بدن آنها قطعه قطعه نیست ، مانند حلزون باغچه و نرم تن مرکب.

شاخه ی کرم های حلقوی :

شامل کرم هایی است که بدن آنها از قطعات حلق مانندی تشکیل شده است.دست و پا ندارند ، اما بسیاری از آنها روی بدن خود زائده های مو مانندی به نام تار دارند که به حرکت آنها کمک می کنند ، مانند کرم خاکی معمولی و نرئیس.

شاخه ی بند پایان :

جانوران این شاخه ، اسکلت خارجی ، بدن قطعه قطعه و پاهای بند بند دارند.

رده ی هزار پایان :

جانوران ان ، بدن دراز و حلقه دار و در هر قطعه از بدن ، یک جفت پا دارند ، مانند صدپا.

رده ی سخت پوستان :

اسکلت خارجی آن ها دارای ماده ای کلسیم دار و بسیار سخت است ، مانند خرچنگ های دراز ، خرچنگ های گرد و خرخاکی.

رده ی عنکبوتیان :

جانوارن آن هشت پا دارند ، مانند عنکبوت ها و عقرب ها  و از جمله : عنکبوت باقی .

رده ی حشرات :

این جانوران شش پای بند بند دارند و بدن آنها از سه قسمت سر ، سینه و شکم تشکیل شده است ، مانند مگس معمولی و کفشدوزک.