X
تبلیغات
رایتل
زیست شناسی نجف آباد
مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

PAR

پنج‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1386
هشت راه ساده برای کنترل فشار خون :

 

1-    کنترل وزن

حتی کاهش مقدار کمی از اضافه وزن نیز می تواند فشار خون را کاهش دهد اگر چه بهوزن مطلوب هم نرسیده باشد .

توصیه هایی برای کاهش وزن:

فعالیت بدنی داشته باشید ، فعالیت بدنی به شما کمک می کند تا وزن خودتان را کنترل کنید .

مواد غذایی متنوعی از هر 4 گروه مواد غذایی ( محصولات غلات ، سبزیجات ومیوه جات ، لبنیات و گوشت و جانشین های آن ) مصرف کنید.

مصرف چربی را کاهش دهید ف گوشت های با چربی بسیار کم ، مرغ و ماهی را برای مصرف خود انتخاب کنید.

بیشتر از غذاهای حاوی فیبر مانند میوه جات ، سبزیجات ، عدس و لوبیا و غلات  با پوست ، نان تهیه شده از آرد گندم سبوس دار مصرف کنید.

از مصرف غذاهایی مانند آبنبات و بیسکویت که قند زیاد دارند خودداری کنید.

 

2- کاهش مصرف نمک:

در برخی افراد مصرف زیاد از حد سدیم موجب ابتلا به فشار خون بالا می شود .سدیم در نمک طعام و در بسیاری غذاهای آماده و کنسرو شده  یافت می شود .

مصرف زیاده از حد سدیم و نمک موجب بالا رفتن فشار خون می شود.

نکاتی برای کاهش نمک مصرفی

-مصرف نمک خود را هنگام پخت و سر سفره غذا کاهش دهید .از مصرف غذاهای شور مانند موارد زیر پرهیز کنید:

-ادویه جات نمک دار ، آرد سوخاری ، سس گوجه فرنگی ، خردل و سس سویا.

-غذاهای بسته بندی شده منجمد و نیمه پخته و آماده.

-کنسرو ماهی ، گوشت و سبزیجات.

-انواع چیپس ، تنقلات و بیسکویتها ی شور.

-غذاهای بی نمک ، کم نمک مانند میوه جات و سبزیجات تازه یا یخ زده ، غلات صبحانه ، برنج ساده ، ماکارونی ، نان و شیر را برای مصرف خود انتخاب کنید .

-هنگام خرید، بر چسب روی کم سدیم یا بدون نمک اضافی داشته باشند.

توجه:

3-غذاهای سر شار از پتاسیم مصرف کنید .

غلاوه بر کاهش مصرف نمک ، خیلی خوب است که مقدار زیادی میوه جات و سایر منابع سرشار از پتاسیم مانند موارد ذیل را مصرف کنید:بیشتر میوه جات و سبزیجات به خصوص موز و پرتقال ف غلات و آجیل آلات و . . .

4-سیگار نکشید .

اگر فشار خون بالا داشته و سیگار هم می کشید ، خطر بسیار بالاتری برای ابتلاء به حمله قلبی و سکته مغزی دارید.سیگار را ترک کنید و خطر ابتلاء خود به اینگونه بیماری ها را کاهش دهید.ترک سیگار نیز به شما کمک می کند ، نتیجه بهتری از درمان پرفشاری خون خود به دست آورید.

5-فعالیت بدنی داشته باشید

- فالیت بدنی منظم برای سلامتی خیلی مفید است ، حتی فعالیت اندک هم می تواند مفید باشد.

-فعالیت بدنی به کاهش فشار خون کمک می کند .

-فعالیت بدنی به کنترل وزن شما کمک می کند .

-فعالیت بدنی به کنترل تنش های عصبی کمک می کند .

-فعالیت بدنی یکی از بهترین آرامش بخش های طبیعی است

6-زمانی برای ارامش در نظر بگیرید .

کنترل فشار روحی و استرس هم به کنترل فشار خون کمک می کند .

مسائل زیادی افراد را در موقعیت های مختلف آزار می دهد .بنابراین توجه کنید که چه چیز موجب استرس شما می شود و چه اثری بر شما می گذارد .

7-اگر دارو مصرف می کنید آنها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

-اگر پزشک برای شما داروهای کاهش دهنده فشار خون تجویز نوده ، انها را طبق دستور مصرف کنید و هرگز آنها را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید یا قطع نکنید.

-اگر به هر نوع عارضه جانبی از مصرف داروها دچار شدید با پزشک خود تماس بگیرید ، ممکن است به نوع دیگری از آن دارو نیاز داشته باشید .

-قبل از خرید هر داروی دیگری آن را با پزشک خود یا دارو ساز بررسی کنید .برخی از ان ها مثل دارو های احتقان آور فشار خون شما را افزایش می دهند .یک لیست روزانه دارو داشته باشید.

8-روش اندازه گیری فشار خون خود را یاد بگیرید.

برخی افراد ممکن است از امکانات اندازه گیری فشار خون در خانه بهره مند باشند .در صورت توصیه پزشک به این امر ، اطمینان حاصل کنید که چه وسایلی را باید به کار برد و راه استفاده از ان ها چیست.

و بدانید عدم درمان فشار خون بالا خطرناک است ، بنابراین از برگه ثبت فشار خون استفاده کنید تا بتوانید روند تغییرات فشار خون خود را دنبال کنید.

 

 

 

برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 156336


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها

من برای کشورم ، چه کرده ام

 در هر حرفه ای که هستید ، نه اجازه دهید که به بد بینی های بی حاصل آلوده شوید و نه بگذارید که بعضی لحظات تاسف بار که برای هر ملتی پیش می آید ، شما را به یأس  و ناامیدی بکشاند ، در آرامش حاکم بر آزمایشگاه ها و کتابخانه هایتان زندگی کنید .نخست از خود بپرسید :

برای یاد گیری و خود آموزی چه کرده ام ؟ سپس همچنانکه پیشتر می روید بپرسید :"من برای کشورم چه کرده ام ؟" و این پرسش را آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید که شاید سهم کوچکی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته اید.چه زندگی پاداشی به تلاش هایمان بدهد و چه ندهد ، هنگامی که به پایان تلاش هایمان نزدیک می شویم هر کداممان باید حق آن را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم :

"من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام."

لویی پاستور(1895-1832)

اسلام ...اگر نظری به طبیعت بکند به عنوان این است که طبیعت یک صورتی است از الهیّت ، یک موجی است از عالم غیب ، اگر نظری به انسان بکند به عنوان این است که یک موجودی است که از او ، میشود یک موجود الهی درست کرد. (در جستجوی راه کلام امام ، ص 131)

زیست شناسی علم شناخت حیات است( این لغت از کلمه یونانی بیاس به معنی زندگی و لوگاس یعنی دلیل منطقی تشکیل شده است). زیست شناسی به ویژگیها و رفتارهای موجودات، چگونگی تشکیل گونه ها و انواع موجودات و روابطی که آنها با هم دارند و به محیط زیست آنها مربوط می شود. زیست شناسی طیف گسترده ای از رشته های علمی که اغلب رشته های علمی مستقل بحساب می آیند را شامل می شود. روی هم رفته زیست شناسان حیات را از روی دامنه وسیعی از شاخصها مورد مطالعه قرار می دهند. در مقیاس ذره ای و مولکولی، زندگی مورد بررسی زیست شناسی مولکولی، زیست شیمی و علم وراثت مولکولی است. در مقیاس سلولی، مورد مطالعه زیست شناسی سلولی و در مقیاس های چند سلولی، مورد نظر فیزیولوژی، کالبد شناسی و بافت شناسی است. زیست شناسی رشدی حیات را در مقیاس رشد و نمو اندام یک موجود مورد مطالعه قرار می دهد. با بالا بردن مقیاس ها به بیش از یک موجود: علم وراثت چگونگی عملکرد وراثت بین والدین و فرزندان را مورد بررسی قرار می دهد. رفتار شناسی جانوری رفتار گروهی بیش از یک موجود را مطالعه می کند. علم وراثت جمعیتی میزان یک جمعیت کل را در در نظر دارد و علم سیستماتیک شاخص چند گونه ای اجداد موجودات را بررسی می کند. جمعیت های بهم وابسته ومحل سکونتشان در بوم شناسی و زیست شناسی تکاملی مورد مطالعه قرار می گیرد. یک رشته نظری جدید ستاره شناسی( یا زیست شناسى گاز بى اثر گزنون ) نام دارد که احتمالات وجود حیات در کرات دیگر غیر از زمین را مورد بررسی قرار می دهد. زیست شناسی تنوع حیات را مورد برررسی قرار می دهد.

جنین و جفت

برش میکروسکوپی ریشه و مشاهده بافت گیاهی

دستورالعمل های نگهداری از قلب


جرم :
250 تا 400 گرم
برون ده :
بیش از 25 دسیمتر مکعب در دقیقه
فشار :
بخش راست :در حدود 5 کیلو پاسکال
بخش چپ : در حدود 26 کیلو پاسکال
تعداد ضربان :
به طور متوسط 65 ضربه در دقیقه
تعداد ضربان ها در مدت 70 سال عمر :
2391480000 ضربان
نوع سوخت :
گلوکز و اکسیژن
میزان مصرف :
26 سانتیمتر مکعب اکسیژن در دقیقه ، در سرعت عادی
150 سانتیمتر مکعب اکسیژن در دقیقه ، در سرعت زیاد
مدت زمان بین تعمیرات :
در صورت مراقبت کافی ، یک عمر
دستورالعمل نگهداری :
همیشه از آن کار بکشید ، رگ های ورودی و خروجی را تمیز نگه دارید.این کار را با پرهیز از خوردن چربی ، نکشیدن سیگار و مناسب نگه داشتن وزن انجام دهید.