زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

روزه و رژیم غذایی

شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی

برخی صاحبنظران بهداشتی و تغذیه‌ای معتقدند که رعایت رژیم غذایی مناسب، روزه داران را دچار ضعف، ناتوانی و مشکلات گوارشی نمی‌کند.

همچنین این گروه معتقدند:روزه دارای برای پیشگیری ازبسیاری ازبیماریها، رشد نوجوانان، تعادل روحی روانی و توازن جسمی افراد موثر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:اگرافراد روزه دار در رژیم غذایی ماه رمضان در مصرف گونه‌های مختلف مواد غذایی تعادل را رعایت کنند دچار مشکل نخواهند شد.

دکتر محمد حسین فلاح زاده افزود:استفاده از مواد پروتئینی، استفاده‌نکردن از غذاهای چرب در هنگام سحراز سردرد و ضعف درطول روزه‌داری جلوگیری می‌کند.

وی افزود:روزه‌دارانی که‌درطول روزدچار ضعف و سرگیجه می‌شوند باید در وعده سحری بیشتر گوشت استفاده کنند، زیرا با افزایش مصرف پروتئین، قند خون بدن تامین می‌شود و از بروز ضعف، سردرد و سرگیجه جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: نوجوانان باید حتما در وعده غذایی افطار یا سحر یک لیوان شیر و لبنیات مصرف کنند و در هنگام افطار از غذاهای گوشتی و حبوبات و تخم مرغ استفاده کنند.

وی اضافه کرد:روزه دارانی که درطول روز دچار تشنگی می‌شوند، باید در سحر از میوه، سبزی و مایعات بیشتری استفاده کنند اما در هنگام افطار باید از مصرف زیادآب پرهیزشود زیراباعث رقیق شدن شیره گوارشی و دشواری هضم می‌شود.

وی افزود: برای پیشگیری از کم‌آبی بدن،نوشیدن آب ازیک ساعت بعداز افطار تا نیم ساعت قبل از سحر توصیه می‌شود و مصرف سبزی ضد عفونی شده به هنگام افطار و مصرف میوه به هنگام سحر بسیار مفید است و باید از مصرف تنقلات به مقدار فراوان جدا پرهیز شود.

فلاح زاده بیان کرد: در هنگام افطار باید روزه را با غذایی مناسب مانند شیر، خرما، فرنی و چای کم رنگ آغازو از آشامیدن آب جوش یاآب سرد پرهیزکرد و در هنگام سحر از مصرف غذاهای پرچرب و دیرهضم خودداری شود.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری از بروز یبوست، مصرف سبزی به صورت پخته و خام و استفاده ازغذاهای ملین و آشامیدن مقدار کافی آب بسیار سودمند است.

قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:توجه به بهداشت مواد غذایی در طول دوره روزه داری بسیار ضروری است، افراد از مصرف مواد غذایی صنعتی و غذاهایی که به طورکامل طبخ نشده، باید جدا خودداری کنند.

نظرات 3 + ارسال نظر
قاسم دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 04:06 ق.ظ http://ghasem17.blogsky.com

سلام خانوم ها
امیدوارم که نماز و روزه تون قبول باشه .
پست تون رو خوندم
جالب بود .
امیدوارم که همیشه سلامت باشید .
قربان شما

سعید یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:50 ق.ظ http://sziaee.blogfa.com

سلام
با این حال که من به موضوعات عمومی زیست شناسی علاقه زیادی ندارم ولی ...
وبلاگ جالبی دارید
اگه دوست داشتید میتونیم با هم تبادل لینک داشته باشیم.
من همین امروز لینک شما رو تو وبلاگم گذاشتم

محمد جواد یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:14 ق.ظ http://http:/microbiologydamghan.com

سلام وبلاگ خوبی و قشنگی دارین خانم ها همیشه کارهای شیکی انجام میدن امیدوارم در کارتون موفق باشین.ما دانشجوی میکروبیولوژی دامغان هستم. اگه خواستین میتونیم با هم تبادل لینک کنیم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد