زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب گوناگون در رابطه با زیست شناسی

درباره جعفری


درباره جعفری


جعفری گیاهی مملو ار ویتامینC، پیش ماده ویتامین A، آهن ، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، سولفور،مس،و سیلیس.


ترکیبات روغنی موجود در جعفری خواص ضد باکتری دارند که می توانند با تب و برخی از عفونت ها مبارزه کند.


جعفری که احتمالا میزان مصرف آن در سطح جهان گسترده تر از سایر سبزیجات است از زمان روم و یونان باستان از اعتبار ویژه ای برخوردار بوده است و در اساطیر یونان دسته هایی از جعفری را بر روی سنگ قبر مردگان می گذاشتند و آن را به ملکه عالم ارواح تقدیم می کردند تا برای شخص تازه در گذشته در جهان دیگر شانس بیاورد. رومیان باستان برگ های جعفری را در داخل ردای خود قرار می دادند و گلادیاتور ها برای افزودن بر قدرتشان جعفری می خوردند. در طب سنتی اروپا نیز برای درمان یرقان ، مالاریا ، و استسقا از ریشه جعفری استفاده می کردند.


جعفری خام برای فقر آهن و درمان کم خونی بسیار مفید است زیرا ویتامین ‍C موجود در آن جذب آهن را افزایش می دهد. جعفری با افزایش فعالیت معده و ترشح آنزیم های گوارشی اشتها را تحریک می کند و عمل هضم و جذب را بهبود می بخشد از این رو برای بیمارانی که دوران نقاهت را پشت سر می گذارند ماده ای بسیار مفید است. این سبزی همچنین اثری آرام بخش بر روی دستگاه گوارش دارد و موجب از بین رفتن گاز معده ،کولیت و سو هاضمه می شود.


جعفری ماده ای مدر است و دفع سموم از بدن را افزایش می دهد به همین سبب برای بیماری هایی مانند آرتروز و نقرس بسیار مفید است و روغن دانه جعفری انقباض عضلات را رفع می کند و سر درد ، میگرن ، آسم ، التهاب مثانه و سو هاضمه را بهبود می بخشد. گردش خون را تحریک میکند و برای دستگاه عصبی مفید بوده ، خواب آلودگی و اظطراب را از میان می برد. اگرچه خوردن جعفری پس از زایمان و در دوران شیردهی فواید زیادی دارد که از آن جمله می توان به جمع شدن سریع تر عضلات رحم و ازدیاد شیر مادر اشاره کرد اما مصرف آن در دوران بارداری به مقدار زیاد توصیه نمی شود زیرا ممکن است با تحریک انقباضات رحمی موجب بروز مشکل در بارداری شود.


برگ جعفری تازه کوبیده در تسکین بخشیدن جای نیش حشرات موثر است. جویدن برگ جعفری تازه بوی بد ناشی از خوردن پیاز و سیر را از دهان می زداید. آب جعفری تازه که با یک قطعه کوچک پنبه بر روی دندان دردناک قرار داده شود می تواند درد دندان را تسکین دهد. همچنین شستن موها با آب جعفری موجب درخشان شدن مو می شود.


در طباخی ایرانی از جعفری چه به صورت خام و چه پخته استفاده های فراوانی می شود. از جعفری در طبخ اغلب آش ها و بسیاری از سوپ ها استفاده می کنیم. افزودن یک یا دو قاشق جعفری تازه خرد شده به انواع سالاد طعم دلپذیری به آن ها می بخشد. در تهیه ساندویچ ها نیز جعفری خرد شده همراه با پیاز یا سایر سبزیجات به کار برده می شود ضمن آن که از جعفری به دلیل فرم خاص برگ هایش که به شکل چند پر است در تزیین بسیاری از غذا ها سود می بریم.


نویسنده :سپیده سلیمی


نظرات 12 + ارسال نظر
مرتضی سه‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 06:49 ق.ظ

سلام سرکارخانم حسینی دررابطه با سوآل شما من افتخارمی کنم که بتونم جواب کاملی بدم ! بابط چت هم خیلی تشکرمیکنم . درضمن اطلا عاتی که درباره جعفری نوشتی خیلی استفاده کردم . ببخشید درآخر سپیده سلیمی کیه ؟
به امیددیدار شادباشی

مرتضی سه‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:03 ق.ظ

سلام عزیز من یادم رفت تشکرکنم برای آموزش عکس ومتحرک لینکها من دارم تمرین میکنم فعلا عکس را یاد گرفتم ولی متحرک کردن را قاطی کردم البته اشتباه بامنه نه شما . درضمن هروقت پیامی را که بگویی حذف میکنم ؟ خدانگهدار شما .............

مرتضی جمعه 5 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:05 ق.ظ

سلام دوست من
دوباره زحمت ! من قالبم راعوض کردم ولی ازقالبم خوشم نیامد؟ بینم قالبهای شما منبع هم داره که به من معرفی کنید ؟ شادباشی مهربون

قاسم دوشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 06:48 ق.ظ http://baboldam.blogfa.com

سلام
مطالب تون رو خوندم خیلی برام جالب بود .
امیدوارم که همیشه موفق باشید.
وقت کردید یه سری هم به من بزنید مطالب جدیدی گذاشتم
شاید به دردتون بخوره .
قربان شما

مرتضی پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:20 ق.ظ

سلام تشکراز کارت تبریک خیلی دیر لودشد شایدتعدادآنها زیادبودش .
شادباشی

مرتضی چهارشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:08 ب.ظ

سلام دوست من
من ازسفر آمدم
ممنونم از دوپیامت
شادباشی

مرتضی یکشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:42 ق.ظ

سلام سلام به روزم
درکلبه ما اگرروغن و تخم مرغ نیست صفا هست بفرما
شادباشی دوست خوبم

محود جواد چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 06:31 ب.ظ http://www.microbiologydamghan.blogfa.com

سلام فرزانه خانم شرمنده وب ما مدتی به خاطر اختلافات داخلی بایکوت بود به زودی ارتباطات مان را افزایش میدهیم. موفق باشید

مرتضی پنج‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:09 ق.ظ

سلام
سلام بربهار
بهارچه زیباست
موفق باشی

مرتضی چهارشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:29 ق.ظ

سلام من آپ کردم اگرفرصت کردید ؟
شادباشید

حرفهای جوانی جمعه 24 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:01 ب.ظ

سلام دوست من
امروز آپم سری زدی نظرت برام مهمه
سال خوبی داشته باشی

مریم جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:08 ق.ظ http://www.cassper.blogsky.com

سلام
مصالب وبلاگتون و خوندم. ممنون از مطالب إموزندتون.
راستی منم اهل اصفهان هستم
خوشحال میشم یه سری به ما بزنی
منتر حضور گرمت هستم
موفق باشی دوستان دانشجو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد